Bijbels verspreiden; levensgevaarlijk werk

11 februari 2020

“Mensen stellen hun leven in de waagschaal om het Evangelie te verspreiden. Het is een geestelijke strijd”, zegt Jan Dirk van Nifterik, directeur van Stichting HVC (Hulp Vervolgde Christenen). Met de actie Plant een Bijbel poogt HVC dit jaar 5000 Bijbels te verspreiden in diverse landen, van China en Noord-Korea tot in Irak.

Aanleiding voor actie

Wekelijks krijgen de medewerkers van HVC aanvragen voor nieuwe Bijbels. Omdat er een tekort aan is. Van Nifterik: “Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwelingen in het geloof met een moslim- of hindoe-achtergrond. Voorgangers willen hen graag een Bijbel geven. Ook worden er Bijbels in gevangenissen en vluchtelingenkampen uitgedeeld. Verder zijn er in toenemende mate Bijbels nodig in gesloten landen, zoals in China of Noord-Korea. Nu gaat Bijbels in China brengen nog relatief makkelijk, maar de overheid is dat in toenemende mate flink tegen aan het werken.” Er is dan ook veel nood aan Bijbels, wat vijf jaar geleden aanleiding was om de actie Plant een Bijbel op te zetten.

Altijd van pas

Iedereen heeft weleens potgrond nodig, dachten de medewerkers van HVC. “Binnen of buiten, het komt altijd van pas.” De actie ‘Plant een Bijbel’ was geboren. Door goede afspraken met de leverancier houdt HVC bij iedere twee bestelde zakken potgrond genoeg over om een Bijbel naar de vervolgde kerk sturen. Van Nifterik: “We hebben dit jaar meer dan 124 ophaalpunten verspreid over Nederland waar mensen hun potgrond op kunnen halen.” Mensen die geen behoefte aan potgrond hebben, maar wel willen helpen de Bijbels te verspreiden, hebben de mogelijkheid alleen een Bijbel te doneren.

Steeds meer vraag naar Bijbels

De actie is alweer voor het vijfde achtereenvolgende jaar van start gegaan. Elk jaar kunnen er weer meer Bijbels dankzij ‘Plant een Bijbel’ verspreid worden. “Vanuit ons bijbelfonds, waar het geld van ‘Plant een Bijbel’ in terechtkomt, konden we vorig jaar 8.300 Bijbels verspreiden en bijna 1 miljoen evangelisatiebrochures. Hiervan hadden we 2.600 Bijbels te danken aan de potgrondactie. Maar we kunnen nog steeds niet aan de vraag voldoen.” Daarom is HVC dit jaar ambitieus. HVC droomt ervan dat ‘Plant een Bijbel’ in 2020 genoeg opbrengt voor het verspreiden van 5.000 Bijbels, zodat er nog meer gelovigen een eigen Bijbel kunnen krijgen. “Dat drijft ons innerlijk. De vraag stijgt meer dan evenredig met het aanbod, er komt steeds meer vraag vanuit de vervolgde kerk.”

Leven in de waagschaal

“Wat ik heel mooi vind, is dat Gods Woord niet tegen te houden is. Satan speelt op de achtergrond ook een rol. Maar ik heb sterk de indruk dat, hoe fel de overheid en andersgelovigen ook strijden, er steeds meer belangstelling komt voor het Evangelie.” Ernstig: “Maar daar is ook gebed voor nodig. Dat mag niet ontbreken. Ik ervaar dit als geestelijke uitdaging of strijd. Evangelisten stellen hun leven in de waagschaal door de Bijbels te bezitten of te verspreiden. Zo serieus is het. Daar mogen we voor bidden en bij stilstaan.”

Gods Woord als levensader

Hoe belangrijk is de Bijbel voor jou? Als je vandaag gevangen wordt gezet, zou je dat boek dan missen? Een goede vraag om over na te denken, zegt de 37-jarige Opheusdenaar. “Ik zou niet weten wat ik zonder de Bijbel moest. God spreekt via de Bijbel tot ons en we mogen er soms antwoorden op levensvragen in vinden. Voor nieuwelingen in de kerk is de Bijbel veel waard. Ze hebben verdieping nodig. We horen van gelovigen in onze projectlanden dat ze zich afhankelijk weten van de Bijbel en dat ze die niet meer kunnen missen. Als ze gevangengezet worden, zitten veel teksten in hun hoofd, maar ze kunnen niet meer zonder Gods Woord als levensader. Daarom is het belangrijk dat ook zij, wanneer mogelijk, een Bijbel ontvangen.”

Ook in India is er grote nood aan Bijbels, ziet Van Nifterik. Bij een inventarisatie van HVC bij voorgangers uit het hele land, blijkt dat naar inschatting zo’n tien procent van de 1,3 miljard inwoners die het land telt, bij een kerk is aangesloten. Verwonderd: “Tien procent! Ze zijn vaak niet formeel geregistreerd, maar als de inschatting van die predikanten klopt, dan gaat het om ontzettend veel mensen. Zij hebben allemaal een Bijbel nodig, terwijl ze vaak arm zijn en geen lectuur kunnen betalen.”

Dankbaar voor support

Voorbeelden te over van bijbelaanvragen, en elk jaar groeit de vraag. Toch is Van Nifterik positief. “We zijn dankbaar voor de support die we de afgelopen jaren hebben gehad van donateurs. Als we terugkijken heeft God ons nooit beschaamd. Hij heeft vaak voorzien, al lukt ook niet alles. We kunnen niet op elke hulpvraag ‘ja’ zeggen. Maar God weet wat goed is. Of verspreiding nu via deze actie plaatsvindt, door een andere organisatie of hoe dan ook, het is allemaal hard nodig. We zijn maar een klein radertje, het gaat om Gods Woord.”

Dit interview op CIP.nl