De realiteit van christenvervolging

Irak: met deze touwen hing IS christenen op aan het kerkraam

Een Irakese christen bij een beschoten kerk

Leestijd: 3 minuten

Stichting HVC helpt vervolgde christenen. Wie zich gaat verdiepen in christenvervolging, stuit op ontelbaar veel verhalen. Verhalen van mensen, soms alleen, soms in groepen. De vele unieke verhalen gaan de eeuwen door en vormen samen één lange geschiedenis: het verhaal van de vervolgde kerk. Het is een verhaal waar ook de kerk in Nederland onderdeel van is; de vervolgde kerk en de Nederlandse kerk zijn samen onderdeel van één en dezelfde wereldwijde kerk.

Wat is christenvervolging?

In ieder land is de situatie waarmee christenen te maken hebben anders. Christenvervolging ontstaat meestal wanneer iemand gaat afwijken van wat zijn directe familie of omgeving goedkeurt, van de meerderheidsopinie in een plaats, regio of land, of van wat de overheid voorschrijft op ideologisch vlak. Er is sprake van christenvervolging als er ook daadwerkelijk (ernstige) gevolgen zijn aan dit afwijken van de norm. Het kan zo zijn dat in het ene land de christen vervolgd wordt door de eigen sociale omgeving, terwijl in het andere land de overheid het grootste gevaar vormt.

Niet zelden mondt christenvervolging uit in geweld.

De vorm en de mate van vervolging kunnen erg verschillen. Soms is er sprake van druk vanuit de familie of de sociale omgeving. Een christen kan ook stelselmatig discriminatie ondervinden – bijvoorbeeld door achterstelling bij het verdelen van werk. Een overheid kan christenen benadelen, intimideren, maar ook arresteren. Niet zelden mondt christenvervolging uit in geweld. Dit geweld kan plaatsvinden binnenshuis, in de eigen woonplaats (bijvoorbeeld tijdens een volksgericht of een aanval door buren), door specifiek tegen christenen gericht geweld vanuit een terreurorganisatie, maar soms overheden die christenen met geweld bestrijden.

In Noord-Korea is christen-zijn een zware overtreding

Wat is de ondergrondse kerk?

Soms worden de risico’s om openlijk samen te komen als christenen te groot en zouden er mogelijk binnen de kortste keren geen kerkgenootschappen of christenen meer over zijn. In die situaties kiezen veel vervolgde christenen ervoor ‘ondergronds’ te gaan. Dit houdt in dat de christenen onder de radar blijven samenkomen, in kelders, woonkamers of in het open veld. Dit komt met name voor in situaties waarin de overheid christenen actief vervolgt. Zo zijn er overheden die dwingend één ideologie of religie voorschrijven, of waar vanuit nationalistische sentimenten wantrouwen bestaat tegenover christenen - waarbij men het christendom ziet als een (westers) importproduct.

Hoeveel vervolgde christenen zijn er?

Het aantal vervolgde christenenen verschilt van jaar tot jaar, maar een jarenlange tendens is dat het aantal vervolgde christenen wereldwijd groeit. De Ranglijst Christenvervolging van de internationale organisatie Open Doors geeft op basis van jarenlang onderzoek aan dat er ruim 340 miljoen christenen vervolgd werden in 2021. Het aantal christenen dat vanwege hun geloof om het leven komt verschilt ook sterk per periode, maar is door de eeuwen heen opmerkelijk constant. Volgens onderzoek van Todd M . Johnson komt 0,8 procent van alle christenen, oftewel 1 op de 120 christenen, om het leven vanwege zijn geloof. Johnson: “Wereldwijd stierven bijna 70 miljoen christenen in de jaren 33 tot 2000 om hun geloof. Martelaarschap is een onveranderlijk kenmerk van de kerkhistorie en komt voor in elke christelijke traditie en geloofsgemeenschap.”

In Pakistan komen christenen om bij bomaanslagen

Het goede nieuws

In de twintig eeuwen nadat de Heere Jezus terug is gegaan naar de hemel, zijn er zware vervolgingen geweest. Deze hebben aan veel christenen het leven gekost. Waar het Goede Nieuws over Jezus Christus verkondigd wordt, daar is ook Gods tegenstander actief. De vervolging zal doorgaan tot het einde der tijden. Maar voor vervolgde christenen stopt het verhaal niet bij hun verdrukking. Zij getuigen van een levende God, Die redding en troost brengt in nood.

Daarom wil HVC naast vervolgde christenen staan, om hen te helpen vol te houden. We schrijven hun verhalen op en publiceren die op deze website, in onze e-mail nieuwsbrief of in het gratis Hulp Magazine. Ook is er een grote collectie boeken verkrijgbaar (bijvoorbeeld in de HVC-webshop), met getuigenissen van vervolgde christenen over de hele wereld. Leef mee met vervolgde christenen en er gaat een wereld voor u open!

Help vervolgde christenen en steun ze met uw gift

Uw hulp maakt verschil in de situatie van vervolgde christenen!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Wij zijn HVC

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.

Een grote groep vrijwilligers en een klein coördinerend team vormen samen HVC. Voor vervolgde christenen willen wij een bondgenoot zijn. Gedreven door de liefde van Christus. We willen dichtbij hen zijn en met onze hulp een verschil maken in hun situatie.