Een Paasfeest om aan terug te denken

Rohingya kinderen dolgelukkig met hun schoolmaterialen

De eerste Rohingya thuisscholen zijn een feit

HVC vrijwilligster Marijke deelt pakketten uit in Irak

In de rij voor een pakket (Irak)

Uitdelen pakketten tijdens Pasen in Irak

17 april 2018

Tijdens Pasen herdenken we de opstanding van de Heere Jezus. Pasen is het feest van hoop. Op vele plekken werd tijdens Pasen nieuwe hoop gegeven aan christenen. Uit diverse landen bereikten ons foto’s van christenen die Pasen vieren in samenkomsten en tijdens activiteiten. Twee van de verhalen van Pasen willen wij graag met u delen.

Voedsel en thuisscholen voor de Rohingya

De hulpverlening aan christenen in de Rohingya vluchtelingenkampen begint steeds meer vorm te krijgen. Tijdens het Paasfeest kon dankzij uw giften eten worden gedeeld in vijf vluchtelingenkampen. Voor het eerst vierden de christenen het Paasfeest in de huiskerken midden in de kampen, waar de meeste vluchtelingen moslim zijn. 120 Rohingya kinderen kunnen nu voor het eerst naar school in één van de vijf thuisscholen, die zijn opgestart met uw hulp. Hartelijk dank voor uw steun aan de Rohingya in Bangladesh!

We zoeken middelen om nog eens vijf thuisscholen op te starten. Lees hier meer over de thuisscholen voor de Rohingya vluchtelingen >

Vrijwilligster deelt uit in Irak

HVC vrijwilligster Marijke van Dam van HVC werkgroep Betuwe organiseerde in Nederland een actie om geld op te halen voor hulp aan christenen in Noord-Irak. Aangevuld met steun van diverse andere Nederlandse sponsoren, kon er in Irak rond Pasen een grote steunactie worden georganiseerd. Eind maart reisde Marijke naar Irak, om op tweede Paasdag in het dorp Talesskef meer dan 1100 pakketten uit te delen. Ook deelde zij pakketten uit aan de kinderen in een vluchtelingenkamp en aan moslimgezinnen en yezidi-gezinnen in een volgend kamp. In totaal zijn er meer dan 2000 pakketten uitgedeeld.

Vervolgens bezocht Marijke de opening van twee van in totaal drie nieuwe naaiateliers. Dankzij de naaicursus kunnen vrouwen en meisjes hun leven weer inrichten. Ook ontvangen ze hulp van een psycholoog om opgelopen trauma’s te verwerken en nemen ze deel aan Bijbelstudie.

Een drie maanden durende training in een naaiatelier kost slechts € 99,- per persoon. Lees hier meer>

Tijdens haar reis zag vrijwilligster Marijke veel indrukwekkende dingen. In het herfstnummer van Hulp Magazine vertelt ze hier uitgebreid over. Ontvangt u het Hulp Magazine nog niet? Vul onderaan deze pagina uw gegevens in.

Hartelijk dank voor uw steun

Alle bovenstaande en nog vele andere acties zijn allemaal mogelijk gemaakt door donateurs in Nederland. Allen heel hartelijk dank hier voor!