Evangelist Kumar: dalit met een Boodschap

  • Evangelist Kumar deelt voedselpakketten uit

    Evangelist Kumar deelt voedselpakketten uit

9 september 2021

India - Evangelist Kumar uit India trekt op zijn motor naar gebieden waar christenen te maken hebben met vervolging. Om hen te bemoedigen, bij te staan en praktisch te helpen. En onder mensen die niet van de God van de Bijbel weten vertelt Kumar van de vele woningen die de Heere in de hemel bereid heeft.

Kumar werd geboren in een arm gezin in het oosten van India. In naam was de familie christelijk, al moest Kumars vader niets van het christelijk geloof hebben. Complicerende factor was zijn alcoholisme. Kumars moeder ging wel naar de kerk, maar werd dan vaak door haar man mishandeld. Ze onderging dat biddend, altijd. Dat leerde ze Kumar ook: leg alles voor de Heere neer. Altijd, want Hij hoort.

  • Dalits wonen en leven buiten de Indiase dorpjes

    Dalits wonen en leven buiten de Indiase dorpjes

Dalit

Niet alleen thuis was de situatie verdrietig. Ook buitenshuis was het leven voor Kumar en zijn familie zwaar. Net als miljoenen landgenoten groeide Kumar op binnen het Indiase kastenstelsel, een systeem van sociale hiërarchie, gebaseerd op afkomst en beroep. De familie van Kumar behoort tot de allerlaagste kaste van India. Het zijn de zogenaamde 'dalits', een woord wat je zou kunnen vertalen met: de onaanraakbaren. Dalits wonen en leven verplicht buiten het dorp. Hoewel hun situatie ten opzichte van vroeger wel iets is verbeterd, blijft er op hen neergekeken worden. Dalits zijn meestal erg arm en worden op allerlei manier gediscrimineerd.

  • Het gebed van Kumars moeder werd verhoord

    Het gebed van Kumars moeder werd verhoord

Verhoord

Alhoewel buiten de muren van het gezin de armoede en de uitsluiting bleven, werd binnen de eigen woning alles anders. Op Zijn tijd gaf God een wending. Het aanhoudende gebed van Kumars moeder voor haar man werd verhoord. Na jaren vol tegenstand en geweld werd hij ernstig ziek. Zijn genezing was het middel tot zijn bekering. De vader van Kumar kwam tot geloof in de God van de Bijbel en zijn leven veranderde radicaal. Het drinken van alcohol stopte, het slaan van zijn vrouw hield ook op. En bovendien: Kumars vader ging vanaf nu trouw mee naar de kerk.

  • De evangelist trekt met zijn motor naar afgelegen gebieden

    De evangelist trekt met zijn motor naar afgelegen gebieden

Evangelist

Kumar volgde de Bijbelschool en werkt nu als evangelist. Met zijn motor trekt hij naar afgelegen gebieden om daar het Evangelie te verbreiden. Kumar voelt zich daartoe gedrongen, ook al is het vaak gevaarlijk werk:

De Heere Jezus zegt dat het huis van Zijn Vader vele woningen heeft. Maar hoe kunnen de mensen dat weten als niemand het ze vertelt?

 Evangelist Kumar 

Een dalit als ik

Samen met HVC verspreidde de evangelist tijdens de corona-epidemie naast geestelijk voedsel ook voedselpakketten. Kumar: "Ik weet zelf wat het is om honger te hebben en met een lege maag naar bed te gaan. Destijds heb ik veel gebeden. Het is voor mij een gebedsverhoring dat ik nu zelf voedsel mag verspreiden aan vervolgde christenen, predikanten in armoede en gezinnen in nood. Ik ben dankbaar dat God een dalit als ik wil gebruiken in Zijn Koninkrijk".


HVC ondersteunt evangelisten zoals Kumar. Helpt u hen stand te houden bij tegenwerking en armoede?

Ja, ik steun een evangelist

Voor 50 euro tilt u één evangelist een volle maand boven de armoedegrens en ontvangt hij training.
Een deelbedrag geven kan ook: al voor 10 euro kunnen een evangelist en zijn gezin een week lang financieel rond komen.
Helpt u mee de boodschap van God uit te dragen?

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!