Expeditie Mosul: uitdelen en bemoedigen

Foto: Cees van der Wal

De bakkerij in Ba'adra bakt elke dag duizend broden voor de allerarmsten in het vluchtelingenkamp. Foto: Cees van der Wal

Dominee Dler vertelt zijn verhaal over zijn hulp aan vluchtelingen. Foto: Cees van der Wal

Jezidi vluchtelingen vertellen hun verhaal. Foto: Cees van der Wal

Expeditieleden delen noodhulppakketten uit. Foto: Cees van der Wal

90% van Mosul ligt nog in puin

Kinderen zwerven rond door de verwoeste stad

Langzaamaan kunnen sommigen beginnen met de wederopbouw

12 maart 2019

Onder de noemer Expeditie Mosul is een team van vrijwilligers, projectleiders en partners van Stichting HVC vertrokken naar het zwaar getroffen Noord-Irak. Doel: meeleven en bemoedigen tijdens evangelisatieactiviteiten vlak voor Pasen, maar ook het uitdelen van hulpgoederen, Bijbels en kinderlectuur. Een paar duizend noodhulppakketten zijn klaargemaakt voor onder meer Jezidi kinderen, moslims en christelijke vluchtelingen.

Uitzichtloze verwoesting

Nog altijd verblijven honderdduizenden vluchtelingen, vooral uit Mosul en omgeving, in vluchtelingenkampen. Ze durven nog niet terug naar hun stad en thuis. Naast de grote zorgen die alle vluchtelingen hebben, zijn christenen ook bang voor IS-sympathisanten die zich nog altijd onder de bevolking in Mosul schuilhouden. De afgelopen jaren zijn honderdduizenden christenen het land ontvlucht. Lees meer over de situatie in Irak >

Wat zit er in de pakketten?

Alle pakketten zijn zo nuttig mogelijk en bevatten verzorgingsproducten (tandpasta, shampoo, zeep) en een bemoedigingskaart. Pakketten voor volwassenen vullen we aan met etenswaren, zoals thee, bonen, soep, tomatenpuree, olie en rijst. De pakketten voor baby's worden aangevuld met luiers en vochtige doekjes. Grotere kinderen krijgen ook kleurplaten, potloden en wat speelgoed.

Hulp noodzakelijk

Helpt u mee zoveel mogelijk hulpgoederen te verspreiden? Namens de mensen in Irak bedankt!