In 2021 stond HVC zij aan zij met christenen in verscheurd Syrië

Deze man is blij met voedselhulp

De aaneenschakeling van oorlogsgeweld trekt diepe sporen in de kerk van Syrië. Ook in 2021 bood HVC hulp.

De afgelopen jaren vochten verschillende groeperingen tegen Bashar Hafiz al-Assad, de president van Syrië. Onderling vochten deze groeperingen ook. Radicale islamitische organisaties, waaronder het aan Al-Qaeda gelieerde Al-Nusra en IS (Islamitische Staat), wonnen snel terrein. Christenen in deze overwonnen gebieden - die van Assad nooit veel te duchten hadden - kregen al snel te maken met verschrikkelijke vervolging.

Gevlucht

Sommige kerken zijn de afgelopen jaren meer dan zeventig procent van hun leden verloren. Christenen zochten massaal een veilig toevluchtsoord, in Syrië én daarbuiten. Er is ook een groep die bewust in het geteisterde land blijft. Zij voelen zich vaak bang, vertelde een lokale dominee tijdens een bezoek van HVC aan Syrië. Maar zij weten zich geroepen om ook in Syrië het Evangelie te blijven verspreiden.

Hulp

HVC staat zij aan zij met christenen in Syrië en verleent onder meer noodhulp en verspreidt Bijbels. Om het Woord te laten klinken in een verscheurd en verdeeld land waar grote behoefte is aan de boodschap van het Evangelie.

Wat deed HVC nog meer in 2021?

Lees het jaarverslag