Syrië

De afgelopen jaren zijn miljoenen mensen Syrië ontvlucht vanwege de oorlog met IS. Onder hen zijn veel christenen. De overgebleven kerk in Syrië is klein en kwetsbaar en loopt gevaar.

Syrië Syrië

Bakermat van het
christendom

Syrië

Oorlog

Sinds het begin van de Arabische Lente is Syrië verwikkeld in een burgeroorlog. Duizenden mensen verloren hun leven, complete steden liggen in puin en grote vluchtelingenstromen verlieten het land. Christenen konden in Syrië onder Assad rekenen op relatief veel vrijheden. Tijdens de oorlog grepen in verschillende delen van Syrië extremistische moslims de macht. Christenen in deze gebieden kregen te maken met grote vervolging. Ze werden mishandeld en soms gedood, kerken werden vernield en christelijke meisjes werden ontvoerd, uitgehuwelijkt en verkracht. Veel christenen zijn weggevlucht uit Syrië.

Inmiddels heeft de Syrische regering grote delen van het land weer onder controle. Christenen in deze gebieden kregen veel van hun vrijheden terug, maar de kerk in Syrië is naar schatting met ruim twee derde afgenomen. De achtergebleven christenen zijn vaak hun voorgangers en familieleden verloren. Op verschillende plekken in het land laait het geweld af en toe nog op. Veel christenen zijn bang voor dit geweld en willen het land verlaten. De eeuwenoude Syrische kerk, in deze bakermat van het christendom, dreigt nagenoeg te verdwijnen.

Lees meer over Syrië

Hoewel extremistische islamitische groeperingen in het land grotendeels verslagen en verdreven zijn, heeft de radicale islam nog steeds veel invloed op de Syrische bevolking. Christenen lopen dan ook nog steeds gevaar. Dit geldt in het bijzonder voor christenen met een islamitische achtergrond die zich bekeerd hebben tot het christelijke geloof. Zij worden door familie, dorpsgenoten en radicale moslims bedreigd en lopen continu gevaar.

minder tekst

Help vervolgde christenen in Syrië en steun ze met een gift

Doneer

Actueel uit Syrië

Verhalen uit Syrië
Verhaal

Ilyias: een kleine jongen
met een  kinderlijk vertrouwen

Dominee Anouar werkt in het noorden van Syrië. De situatie in de regio is gespannen. Als hij betrokken raakt in een auto-ongeluk rijst de vraag: wás dit wel een ongeluk of was het boze opzet? Hoe dapper deze dominee zijn werk ook doet, nu is hij toch van slag. Tot de kleine Ilyias naar hem toe komt.

Leestijd: 1 minuut
Lees dit verhaal

Help vervolgde christenen in Syrië en steun ze met uw gift

Stelt u ons in staat om Syrische vluchtelingen te voeden, te kleden en te vertellen over het Evangelie?

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy