In beeld: de enorme schade aan de opvangtehuizen in Zuid-Soedan

30 juli 2021

Zuid-Soedan - In 2020 brengt een delegatie van HVC onder strikt toezicht van het regeringsleger een bezoek aan Zuid-Soedan. Met als doel om de tijdens de burgeroorlog achtergebleven christenen te bemoedigen en direct een verkenningsbezoek aan het stadje Loa te brengen. Daar bezoekt het gezelschap de compound van het project dat HVC al jarenlang ondersteunt. In 2016 verjoegen regeringssoldaten alle mensen van dit terrein. In plaats van hun burgers te beschermen, heeft het leger zelf alle waardevolle bezittingen geroofd.

Zo ligt het terrein van het weeshuis er nu bij

Enorme schade

De dakplaten zijn geroofd

Op het verwoeste gebouw wordt Jakobus 1:27 aangehaald

De receptie en een spreekkamer in het overwoekerde gezondheidscentrum

Zo lieten de sponsorkinderen jaren geleden het weeshuis achter.

Het terrein waar de kerk, het gezondheidscentrum en de kindertehuizen zijn gevestigd, is overwoekerd door de natuur. De realiteit blijkt als we uit de auto stappen. Wat een schade! De kerk is leeggeroofd. De banken zijn weg, het spreekgedeelte is vernield, het avondmaalsservies, de muziekinstrumenten, de lampen en de ventilatoren; alles is verdwenen. Door het hoge onkruid lopen we naar de opvangtehuizen achter op het terrein. Er zijn geen ramen, deuren en meubels meer te bekennen. Zelfs de zinkplaten van het dak zijn weggehaald. Met de verkoop ervan hebben de soldaten veel geld verdiend. Wat een trieste aanblik. Het onkruid. De kogelgaten in de muur. Wat een schade!

Gevlucht naar Oeganda

Al bijna vijf jaar verblijven de HVC-partners en de sponsorkinderen uit Zuid-Soedan nu al in de Oegandese vluchtelingenkampen. Reikhalzend kijken ze uit naar het moment dat ze mogen terugkeren naar hun thuis in Loa, waar ze in 2016 halsoverkop vandaan zijn gevlucht. De afgelopen jaren bevochten rivaliserende Zuid-Soedanese bevolkingsgroepen elkaar. De schermutselingen mondden uit in een bloederige burgeroorlog. Honger en geweld hebben naar schatting aan meer dan 400.000 mensen het leven gekost. Miljoenen mensen sloegen op de vlucht. Een lang en slepend vredesproces duurt nog altijd voort. Toch koesteren de partijen de hoop dat op een dag de vrede zal aanbreken in Zuid-Soedan!

Dubbelrol soldaten

De soldaten houden het HVC-gezelschap tijdens het bezoek nauwlettend in de gaten. Het is een vreemde gedachte dat ze hier nog altijd toezicht houden, terwijl zij zelf de roof op hun geweten hebben. Zij waren het ook die het kerkelijk centrum in 2016 overvielen en de kinderen met hun leiders sommeerden te vluchten. Er hangt een vreemde spanning in de lucht. De afgesproken wapenstilstand voelt fragiel. Het leger van de oppositiepartijen houdt op een klein afstandje toezicht. Ze hebben beloofd in te grijpen, als het regeringsleger zich niet aan de afspraken houdt.

Voordat de kinderen, projectleiders en andere betrokkenen kunnen terugkeren, moet er veel worden gerepareerd. Voor het herstel van de schade aan het kindertehuis is circa 50.000 euro nodig. Hier vindt u de tussenstand >

Geeft u deze weeskinderen weer een eigen bed in hun eigen tehuis? Help ons alvast de voorbereidingen treffen. Want de dag dat Oeganda de vluchtelingen sommeert naar huis te gaan, kan zomaar aanbreken! En bidt u mee om vrede voor Zuid-Soedan?

Ja, ik geef de kinderen hun huis terug!

Ik help het tehuis te herstellen, zodat er een veilig thuis in Zuid-Soedan zal zijn voor de weeskinderen wanneer zij terugkeren.

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy