Herstel tehuis Zuid-Soedan

In 2016 werd het door HVC ondersteunde weeshuis in Zuid-Soedan aangevallen. Te voet vluchtten de kinderen en de lokale projectleiders naar Oeganda. Daar wonen zij sindsdien in een vluchtelingenkamp. De groep is ondertussen uitgegroeid tot 68 weeskinderen die reikhalzend uitkijken naar de dag dat ze mogen terugkeren naar hun vaderland, maar de schade aan hun huis is groot.

Bekijk de video

Zo ligt het terrein van het weeshuis er nu bij

Enorme schade

De dakplaten zijn geroofd

Op het verwoeste gebouw wordt Jakobus 1:27 aangehaald

Zo lieten de sponsorkinderen jaren geleden het weeshuis achter.

De weeskinderen verlangen terug naar hun vaderland (foto: Cees van der Wal)

Verlangen naar huis

In het HVC-opvangtehuis in Loa (Zuid-Soedan) zijn geen ramen, deuren en meubels meer te bekennen. Zelfs de zinkplaten van het dak zijn gestolen. Wat een trieste aanblik. Het onkruid. De kogelgaten in de muur. Wat een schade! Er moet nog heel wat gebeuren, voordat de kinderen van HVC uit het vluchtelingenkamp weer veilig terug kunnen naar huis. Voor het herstel van de schade is circa 78.000 euro nodig.
* onderstaande teller is voor het laatst bijgewerkt op 26 februari 2024

47.436 / 78.000 €
Steun dit project

Videobeelden uit Zuid-Soedan

Burgeroorlog

De afgelopen jaren bevochten rivaliserende Zuid-Soedanese bevolkingsgroepen elkaar. Het mondde uit in een bloederige burgeroorlog. Honger en geweld hebben naar schatting aan meer dan 400.000 mensen het leven gekost. Miljoenen mensen sloegen op de vlucht. Een vredesproces, onder zware internationale druk, moet een einde maken aan het gewapende conflict. Maar de vredesonderhandelingen verlopen moeizaam en de vorming van een nieuwe regering van nationale eenheid is steeds uitgesteld. Toch koesteren de partijen de hoop dat op een dag de vrede zal aanbreken in Zuid-Soedan! Want het enige waarover men het eens lijkt te zijn is dat de oorlog lang genoeg heeft geduurd.

Alles lijkt erop te wijzen dat 2024 het jaar wordt dat de kinderen veilig naar huis kunnen. Ook houden we er rekening mee dat het kan gebeuren dat Oeganda alle vluchtelingen sommeert naar huis te gaan. Dan willen we er klaar voor zijn. Helpt u mee?

Ja, ik geef de kinderen hun huis terug!

Ik help het tehuis te herstellen, zodat er een veilig thuis in Zuid-Soedan zal zijn voor de weeskinderen wanneer zij terugkeren.

Betaalmethode

Nieuws over dit project