In China is geen plaats voor de Bijbel – of juist wel?

  • De Chinese regering is druk bezig met hun eigen Communistische Bijbelvertaling

    De Chinese regering is druk bezig met hun eigen Communistische Bijbelvertaling

25 november 2022

China - Voor Chinese christenen is de herverkiezing van de Chinese president Xi Jinping geen goed nieuws. Xi ontpopt zich steeds meer als een dictator. Sinds hij president werd in 2013, zette hij een nieuwe golf van vervolging in. Voor Gods Woord is geen plaats in het China dat Xi voor ogen heeft. De snelgroeiende Chinese ondergrondse kerk denkt hier anders over – en HVC steunt deze christenen concreet.

Totale controle

Zijn recente herverkiezing maakt Xi de eerste Chinese president die aan een derde regeerperiode van vijf jaar begint. Hiervoor was wel eerst een grondwetswijziging nodig. Sinds deze wijziging in 2018 kan Xi Jinping, als hij wil, zijn leven lang president blijven. Een jaar eerder werd in de Grondwet opgenomen dat iedere kritiek op Xi Jingpings gedachtengoed gezien wordt als een bedreiging. Xi vormt stap voor stap het reusachtige land met 1,4 miljard inwoners om naar een totalitaire staat, getypeerd door extreme controle en nationalisme. 

Inwoners van China hebben totaal geen digitale privacy meer. Internetverkeer wordt geanalyseerd, overal in het land hangen camera’s, de overheid registreert met wie je belt, met wie je omgaat en waar je komt. Alles wat je zegt of doet op je telefoon kan tegen je gebruikt worden. En vele christenen hebben hier de gevolgen al van ondervonden.

Herschrijven van de Bijbel

De regering is druk bezig met hun eigen Communistische Bijbelvertaling, waarin alles dat niet strookt met het communistische ideaal aangepast wordt aan de wensen van de partij. Er zijn al verschillende voorbeelden opgedoken van aangepaste Bijbelgedeelten, en die geven grote reden tot zorg. Deze gecorrumpeerde Bijbel is straks de enige Bijbel die Chinese kerken nog mogen gebruiken.

Van de originele Bijbel, het Woord van God, zijn er eigenlijk al nooit genoeg Bijbels geweest voor de snelgroeiende Chinese Kerk. Zelfs voor de machtsovername van president Xi Jinping waren er nog steeds tekorten in afgelegen gebieden. De legaal gedrukte Bijbels konden niet aan de vraag voldoen en de distributie van deze legaal gedrukte Bijbels bleef vaak beperkt tot de stedelijke gebieden. Daarom drukken Chinese geheime gelovigen al jaren vele duizenden extra Bijbels op eigen drukpersen.

Online Bijbeldistributie verboden

De afgelopen jaren nam het tekort verder toe nadat er talloze Bijbels en liedboeken zijn vernietigd bij invallen in kerken. Veel van oorsprong huiskerken - die inmiddels een eigen gebouw hadden en getolereerd werden - zijn gesloten en alles wat er gevonden werd geconfisqueerd. Het downloaden van een digitale Bijbel en de distributie van Bijbelapps zijn verboden geworden. 

Voor de Chinese Kerk is het hebben van de Bijbel nooit vanzelfsprekend geweest. De Kerk is bereid grote offers te brengen om Bijbels te krijgen en te beschermen. We horen zelfs over gemeentes die elk gemeentelid een aantal hoofdstukken van de Bijbel uit het hoofd laten leren, zodat de tekst weer uitgeschreven kan worden als alle Bijbels van hun afgenomen zijn. Dat christenen weer overgaan tot dezelfde overlevingsmechanismen als tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976), zegt veel over de druk die gelovigen nu ervaren.

Grote behoefte aan Bijbels

Door alle nieuwe restricties en campagnes tegen kerken van de afgelopen jaren, is de behoefte aan Bijbels alleen maar gestegen. Gelukkig gaat het ondergronds drukken en distribueren van Bijbels nog steeds door. HVC staat in contact met een netwerk van geheime gelovigen, dat dit jaar als doel heeft om honderdduizend Bijbels te drukken en te verspreiden. Onze Chinese broeders en zusters vragen om gebed voor bescherming van dit project en hen die betrokken zijn bij de distributie. Wilt u voor hen bidden?

Wilt u bijdragen om deze logistiek grote en riskante operatie mede mogelijk te maken? HVC wil graag de ondergrondse Kerk helpen de druk- en distributiekosten te dragen, zodat nieuwe gelovigen gevoed kunnen worden door Gods woord, en de Kerk versterkt kan worden in deze tijd van druk. Iedere gift is welkom en helpt. Dank u wel!
 

Help vervolgde christenen in China en steun ze met uw gift

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!