Levensveranderend werk in Boekarest

De vrijwilligers van Casa Calea staan klaar voor mensen die aan de rand van de samenleving staan

In 2021 werden in een noodzakelijke verbouwing onder meer de douches volledig vernieuwd

Ook tijdens de lockdowns konden de mensen vijf dagen per week een maaltijd afhalen aan de deur.

18 februari 2022

Roemenië - In de Roemeense hoofdstad Boekarest ondersteunt HVC het tehuis Casa Calea (voorheen Casa Cana), een zendings- en evangelisatiemissie. Het is een plek waar mensen die aan de rand van de samenleving staan welkom zijn, hulp ontvangen en het Evangelie horen. Casa Calea heropende begin januari na een noodzakelijke renovatie.

Behoefte aan eten, liefde en het Woord van God

HVC heeft een speciale band met Roemenië, waar in de tijd van het communisme christenen hevig werden vervolgd. In de loop der jaren is de doelgroep van Casa Calea verschoven. Twintig jaar geleden hielp Casa Calea vooral straatkinderen, die in grote aantallen verbleven in het enorme riolenstelsel onder de grond. Nu zijn er in Boekarest vooral veel daklozen, verslaafden, mensen met geestelijke en sociale problemen te vinden, zwervend op straat. Wat hetzelfde is gebleven: ze hebben allemaal fysiek honger, behoefte aan liefdevol contact en het Woord van God. Dit alles mogen de vrijwilligers in Casa Calea rijkelijk uitdelen.

Hulp tijdens crisis

Ook tijdens de coronacrisis bleef en blijft Casa Calea maaltijden verstrekken. Vele andere ‘kantine’s’ in Boekarest zijn nu gesloten, waardoor de vraag naar voedsel groter is dan ooit tevoren. Ook tijdens de lockdowns konden de mensen vijf dagen per week een maaltijd afhalen aan de deur. De mensen zijn nu weer binnen welkom voor de maaltijden en een bemoedigend woord uit de Bijbel. Er is gelegenheid om te douchen, nieuwe kleding uit te zoeken en deel te nemen aan diverse activiteiten.

Verbouwing

Het jaar 2021 is aangegrepen om noodzakelijke reparaties uit te voeren aan het missiecentrum. Het souterrain met de douches douches en toiletten voor de daklozen is volledig gerenoveerd. Verder is de gratis kledingbank in het souterrain ook weer in gebruik genomen. Mensen mogen na het douchen gratis andere kleding uitzoeken en aantrekken.

Veranderende levens

Tijdens kerkdiensten op zondagochtend en doordeweekse avonden, tijdens persoonlijke gesprekken en in Bijbel-gesprekgroepjes wordt het Evangelie gedeeld. Regelmatig kiezen mensen ervoor hun leven te veranderen en om naar een afkickkliniek te gaan. Bijna wekelijks lopen de gesprekken met verslaafden en daklozen erop uit dat enkelen van hen willen worden opgenomen in een christelijke afkickkliniek. Hiervoor bestaan goede relaties met twee grote landelijke organisaties, die mensen ook daadwerkelijk uit de giftige omgeving van de stad weghalen.

Wilt u bidden dat het werk vrucht blijft dragen in de levens van deze waardevolle mensen?

Help daklozen in Roemenië en steun ze met uw gift

Helpt u het Evangelie brengen aan daklozen en verslaafden in Roemenië? Met uw gift maakt u het verschil!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy