Naaicursus in vluchtelingenkamp Irak wordt goed bezocht

Een cursist laat trots het resultaat van de naailessen zien

20 juni 2017

Vrijwilliger Marijke van Dam bezocht een vluchtelingenkamp in Ankawa (Noord-Irak). Stichting HVC faciliteert daar een trainingsprogramma waarin traumaverwerking wordt gecombineerd met naailessen. Marijke sprak met Terez Matti Slewa, die de naailessen geeft.

Hoe vaak en wanneer geeft u de naailessen?
“Op maandag, dinsdag en zaterdag geef ik naailessen aan de vrouwen die het trainingsprogramma volgen. Er zijn drie groepen van 15 tot 20 vrouwen die elke week een aantal uur de naailessen volgen. Verder zijn er groepen die de cursus tien dagen achter elkaar volgen. Die groepen leren in twee weken en tien bijeenkomsten, wat in de andere cursus in twee maanden wordt geleerd.”

Wat leren de vrouwen allemaal van u?
“Ze leren allerlei soorten kleding maken, zoals vrouwen- en kinderkleding. Ze maken tijdens de cursus in ieder geval kleding voor zichzelf (een rok met een shirt). Verder maken de vrouwen bijvoorbeeld dekbedovertrekken. Er was zelfs een vrouw die een eigen doopjurk had gemaakt! Ik leer de vrouwen alle basistechnieken, zoals patroon tekenen. Ook nemen ze kleding mee van huis, om die te vermaken.”

Hoe zijn de reacties op de naailessen?
“De vrouwen zijn erg enthousiast over de naailessen! Ze leren veel over naaien, maar leren ook elkaar goed kennen. Er ontstaan vriendschappen en veel vrouwen blijven na de cursus nog even om gezellig na te praten.”

Wilt u eraan bijdragen dat nog meer vrouwen en meisjes de training en naailessen kunnen volgen? Geef dan een bijdrage via het formulier hiernaast. Uw hulp is welkom!

Voor meer informatie over ons werk in Irak klikt u hier.