Pakistaanse tiener opgepakt om godslastering

Patras Masih

Politierapport (First Investigation Report FIR)

Sajid overleefde zijn wanhoopsdaad en ligt zwaargewond in het ziekenhuis

23 februari 2018

Op 19 februari 2018 ontstond in Dhair (een dorpje vlakbij Lahore in Pakistan) grote opschudding nadat een groep moslims de christelijke tiener Patras Masih wilden executeren. Een politiecordon wist executie ter nauwer nood te voorkomen. Patras werd door de politie gearresteerd op beschuldiging van blasfemie (godslastering).

Patras had zich verborgen, maar kon zich niet lang schuil houden. Ooggetuigen verklaren dat een menigte van ongeveer 3000 moslims de straat op ging om Patras te zoeken. Ze bedreigden christenen in het dorp en riepen dat hun huizen zouden worden verbrand als Patras niet snel gevonden zou worden. Patras hield zich verborgen, maar gaf zich aan het begin van de avond over.

Enkele moslimmannen waren eerder die dag naar de politie gestapt. Ze dienden een aanklacht in tegen de zeventienjarige Patras, op verdenking van overtreding van artikel 295C van het Pakistaanse wetboek van strafrecht. Overtreding van dit artikel is iets waarop in Pakistan de doodstraf kan staan. Volgens de mannen heeft Patras op zijn Facebook-account godslasterlijke inhoud geplaatst over de islamitische profeet Mohammed. Patras wijst de beschuldigingen echter van de hand. Toen hij hoorde van de beschuldigingen tegen hem, probeerde Patras zich verborgen te houden.

Steeds meer mensen kregen lucht van het verhaal en duizenden demonstranten gingen de straat op. Ze scandeerden leuzen en hielden borden omhoog. De demonstranten eisten dat Patras zou worden onthoofd. Lokale christenen vluchtten weg uit het dorp, uit angst voor wraakacties. De politie kon een volksgericht echter voorkomen en probeerde met wegversperringen de demonstranten buiten het dorp te houden. Patras werd door de politie gearresteerd. Hij gaf zich over, nadat hij besefte dat het volledig uit de hand dreigde te lopen.

Stichting HVC wil bijdragen in de kosten voor rechtshulp. Lokale partners van HVC bieden ondersteuning aan zijn vader, moeder, twee broers en zus. HVC roept op om financieel te steunen, zodat hulp ook in de komende tijd geboden kan worden. Daarnaast roepen we u op om voor Patras en zijn familie te bidden. Bid ook of de dorpelingen weer veilig naar hun huizen mogen terugkeren. Gebed is ook nodig voor de christenen in Pakistan, die steeds meer onder druk komen te staan.

Update: Sajid springt uit raam van kantoor FIA

Enkele dagen na de gevangenneming van Patras werd zijn vierentwintigjarige neef Sajid Masih ontboden op het kantoor van de Federal Investigation Agency (FIA, Pakistaanse onderzoeksdienst). Ze eisten van hem een verklaring over de zaak van Patras.

Over wat er op het FIA-kantoor gebeurde, lopen de beweringen uiteen. De FIA verklaart dat Sajid bang werd toen een forensisch expert zijn telefoon wilden nakijken. Hij zou een zelfmoordpoging hebben gedaan door uit het raam van de vierde verdieping naar beneden te springen. Anderen beweren dat Sajid zijn telefoon uit het raam gooide en om te dreigen aan het kozijn ging hangen, waarna zijn hand per ongeluk weggleed. Sajid viel van grote hoogte naar beneden en werd in kritische toestand opgenomen in het ziekenhuis. Hij overleefde het voorval ternauwernood.

Toen Sajid na zijn operatie bij bewustzijn kwam, vertelde hij: “Ik moest Patras vervloeken. Ze sloegen me en dwongen me om de kleding van Patras uit te trekken en seksuele handelingen te verrichten. Ik weigerde om Patras zo te vernederen. Ik was radeloos en zag geen andere uitweg meer dan uit het raam te springen”.

Stichting HVC komt op voor de positie van christenen en voor de mensenrechten in Pakistan en wil hulp bieden aan Sajid en zijn familie. Helpt en bidt u mee?

Update 5 juni 2018:
De betrokkenen ontvangen steun dankzij Vrienden in verdrukking.
Lees meer: 'Hulp voor met de dood bedreigde families' >