Predikanten en evangelisten vertellen in het diepste geheim over de Bijbel

Chinese tempel

De Chinese overheid controleert het dagelijks leven met behulp van technologie

17 december 2019

Predikanten en evangelisten die alleen in het diepste geheim over de Bijbel kunnen vertellen; een scenario dat we ons in Nederland niet voor kunnen stellen. In China is het aan de orde van de dag. Daarom biedt Stichting HVC hulp aan de hand van het programma Steun een Evangelist. Hoe ziet die hulp er in de praktijk uit? De christelijke nieuwswebsite CIP.nl sprak met projectleider Herman Meijer.

Kun je kort uitleggen wat dit project inhoudt?

“We willen met dit project steun bieden aan de lokale kerken in China en dan met name op het gebied van evangelisatie. We richten ons daarbij op evangelisten in afgelegen gebieden die de lokale cultuur kennen en taal spreken. Het is onze hoop om zo het evangelie te brengen aan bevolkingsgroepen die nog nauwelijks bereikt zijn met Gods Woord.

Onze ondersteuning bestaat uit het toerusten en bemoedigen van evangelisten. We proberen evangelisten met elkaar in contact te brengen en te verbinden. Daarnaast geven we hen een financiële bijdrage. Zo stellen we hen in staat om veel tijd in evangelisatie te stoppen. De meeste evangelisten in China zijn erg arm. Wanneer je je als evangelist vestigt in een afgelegen gebied, waar nog geen of weinig christenen zijn, weet je dat je niet kan leven van de collecteopbrengsten.”

Welke resultaten zien jullie van het project in andere landen?

“Na India, Bangladesh en Pakistan is China het vierde land waar het project Steun een Evangelist gestart is. Wat we terugkrijgen over het werk in de drie genoemde landen is dat dominees minder zorgen hebben sinds ze in ons programma zitten. Veel van die evangelisten hadden het moeilijk en konden de eindjes nauwelijks aan elkaar vastknopen. Als ze financiële steun tegemoet kunnen zien van HVC, wat elke maand een vast bedrag is, weten ze waar ze aan toe zijn, kan er eten op tafel gezet worden en kunnen ze meer tijd besteden aan evangeliseren. God zegent hun werk, bijvoorbeeld in India, waar de kerk groeit. We zien daar kleine gemeentes waar met regelmaat doopdiensten gehouden worden voor mensen die tot geloof zijn gekomen. Als je al die kleine gemeentes in India bij elkaar optelt, komen er per dag honderden mensen tot geloof.”

Hoe ziet de situatie voor christenen in China er nu uit?

“In China is het de afgelopen jaren opnieuw heel gevaarlijk geworden voor christenen. Het Aziatische land heeft zich de laatste jaren enorm ontwikkeld en de overheid heeft ontzettend veel controle. Overal hangen camera’s en mensen worden gevolgd via hun mobiele telefoon. De bewegingsvrijheid van christenen is de laatste jaren flink ingeperkt en de technische ontwikkelingen zorgen ervoor dat gelovigen nog beter gecontroleerd kunnen worden door de Chinese regering. Reden tot zorg voor onze Chinese broeders en zusters.”

Ben je wel hoopvol gestemd, ondanks de zorgelijke situatie?

“Ik ben blij dat we als HVC een bijdrage mogen leveren aan het verspreiden van Gods Woord in een land waar honderden miljoenen mensen nog niet van de Heere Jezus hebben gehoord en ik vind het fijn dat we de Chinese kerk op deze manier mogen bemoedigen. Ik ben dankbaar dat we lokale evangelisten kunnen ondersteunen. We hopen dat het Woord van God steeds meer ingang mag vinden.”

Lees meer over evangelisatie in China >

Dit interview werd gepubliceerd op CIP.nl >