Rohingya vluchtelingen weigeren terug te keren naar Myanmar

Rohingya vluchtelingen weigeren terug te keren naar Myanmar

15 februari 2019

Enkele maanden geleden sloten Myanmar en Bangladesh een deal. Het boeddhistische Myanmar is bereid de Rohingya bevolking weer op te nemen binnen haar landsgrenzen. In 2017 werden de islamitische Rohingya verdreven door het leger van Myanmar. Veel Rohingya vluchtten destijds naar buurland Bangladesh. Al decennia worden de Rohingya door Myanmar gediscrimineerd. Het land vindt dat deze moslims niet thuishoren in hun boeddhistische cultuur.

Nu zijn de Rohingya dus toch weer welkom. Een uitkomst voor de Rohingya die al bijna anderhalf jaar in vreselijke omstandigheden verblijven in vluchtelingenkampen, zou je denken. Toch weigeren de Rohingya terug te keren. Men vertrouwt de overheid van Myanmar niet. Voorlopig blijft men in de vluchtelingenkampen. Het ziet er niet naar uit dat er snel verandering komt in hun beklagenswaardige situatie. Honderdduizenden kinderen krijgen nog steeds geen onderwijs. De Verenigde Naties spreken over een verloren generatie.

Reden voor Stichting Hulp Vervolgde Christenen om het werk onder de Rohingya uit te breiden. De afgelopen maanden ontvingen ongeveer tweehonderd kinderen in de vluchtelingenkampen van  Bangladesh onderwijs in thuisscholen, die gefinancierd worden door Stichting HVC. Naast rekenen en schrijven vertellen de christelijke docenten aan deze kinderen ook over de Bijbel en over God. De komende periode hopen we deze hulp uit te breiden. We vragen u te bidden voor deze kinderen en of God het onderwijs dat zij krijgen zegent.

Wat kunt u doen voor de Rohingya kinderen?

Thuisscholen voor Rohingya vluchtelingen

Bijna 1 miljoen Rohingya vluchtelingen wonen in vluchtelingenkampen in Bangladesh. Voorzieningen zijn er nauwelijks. Er is op dit moment een groot gebrek aan scholen voor de Rohingya kinderen. Kinderen missen hierdoor een belangrijke basis voor de toekomst en lopen het gevaar een 'verloren generatie' te worden. Stichting HVC is gestart met het opzetten van scholen voor de Rohingya kinderen. U kunt het verschil maken!

Thuisscholen Rohingyavluchtelingen

Voor € 60,- kan een maand lang één thuisschool worden opgezet. Helpt u dit mogelijk maken met uw gift?

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy