Sarah is IS ontvlucht

Sarah in de wieg

Gevluchte oude vrouw

Gevluchte familie in een noodtent

Directeur Jan Bor met een gevlucht gezin

Kinderen met melkpoeder

25 september 2014

‘De situatie van de vluchtelingen in Noord-Irak is schrijnend en uitzichtloos.’ Met die boodschap kwam Jan Bor, directeur van Stichting Hulp Vervolgde Christenen (HVC), begin september terug van zijn reis door Noord-Irak. Tijdens deze reis heeft hij diverse vluchtelingenkampen en andere schuilplaatsen bezocht.

“Wat er op dit moment allemaal in Noord-Irak gebeurd, is niet in woorden te omschrijven,” zo vertelt Jan Bor. “Elke tent heeft een eigen verhaal vol tragedies. Zo ontmoette ik een vader die gezien heeft hoe zijn 13-jarige zoon werd onthoofd. Maar ik kan ook die vrouw niet vergeten, waarvan haar drie kinderen én hun kleinkinderen in één keer om het leven zijn gebracht. Zij staart alleen nog maar voor zich uit, met als enige vraag: ‘Waar heb ik nog voor te leven?’”.

Snij hun hoofd af

Jan Bor: “Dit is nog maar het begin. De opdracht van de IS gonst door het hele gebied: ‘Ga de huizen in en snij hun hoofd af.’ Als je al die persoonlijk schrijnende verhalen van verlies hoort, wil je alleen nog maar huilen. En de beelden staan op mijn netvlies. Ik móet iets doen!”
Want naast deze trauma’s, is er ook nog de honger waar de mensen in de kampen mee te maken krijgen. Ze krijgen één boterham per dag, meer niet. Voor baby’s, kinderen en zieken wordt hierin geen onderscheidt gemaakt. Ook is er een ernstig tekort aan medicijnen.

Actie: IS ontvlucht

Stichting HVC is de actie ISontvlucht gestart, met als streven om voor begin oktober €20.000,- in te zamelen. Dan hoopt een team van HVC weer af te reizen naar Noord-Irak. Jan Bor: “Er zijn er velen waarvan ik me afvraag of ze nog leven als ik terug ben, dit door een tekort aan (baby)melkpoeder en medicijnen. Daar kunnen wij iets aan doen!”

Sarah

Sarah en haar moeder zijn ook de IS ontvlucht, haar vader heeft het niet overleefd. Ze wonen nu onder een viaduct, langs een snelweg. Sarah is bijna 2 jaar oud en is ernstig verzwakt, want ze is ziek en de medicijnen zijn op. HVC-Directeur Jan Bor heeft haar tijdens een bezoek aan Noord-Irak ontmoet. Zijn boodschap is eenvoudig: “Zij heeft hulp nodig! En snel ook, anders overleeft ze het niet.”

Laat het team niet met lege handen vertrekken, samen kunnen wij verschil maken in het leven van deze vluchtelingen. Welk deel neemt u/neem jij voor je rekening? Doneer nu!