Terugblik speciale dienst voor Asia Bibi (video)

Foto: Cees van der Wal

De advocaat van Asia Bibi aan het woord. Foto: Cees van der Wal

Christelijk Jongerenkoor Jigdaljahu onder leiding van dirigent Bert Noteboom. Foto: Cees van der Wal

Saif-ul-Malook vertelt zijn verhaal over het verdedigen van Asia Bibi. Foto: Cees van der Wal

Advocaat Saif-ul-Malook ontvangt de allereerste HVC Award. Foto: Cees van der Wal

Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP). Foto: Cees van der Wal

• Peter van Dalen (EuroparlementariĆ«r ChristenUnie-SGP). Foto: Cees van der Wal

Peter van Dalen (Europarlementariƫr ChristenUnie-SGP). Foto: Cees van der Wal

Advocaat Saif-ul-Malook staat de pers te woord na afloop van de dienst. Foto: Cees van der Wal

13 november 2018

In een goed gevulde Grote Kerk te Vianen mochten wij samen met u danken en bidden voor de situatie van Asia Bibi. Op 31 oktober werd de Pakistaanse christin vrijgesproken door het hooggerechtshof, na negen jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten. In de dienst mochten we danken voor haar vrijlating, maar tegelijkertijd ook bidden voor een veilige plek voor haar en haar familie. Ook stonden we stil bij de vele andere 'Asia Bibi's' in Pakistan en in de rest van de wereld. Speciale gast tijdens de dienst was Asia Bibi's naar Nederland gevluchte advocaat Saif-ul-Malook

Uitreiking allereerste HVC Award

Een advocaat die een zaak aanneemt, die andere advocaten niet aan durven te nemen. Die betrokken raakt bij een zaak, waarin al eerder een gouverneur en een minister om het leven zijn gebracht. Die als topadvocaat van Pakistan het land moeten ontvluchten, omdat de situatie levensbedreigend is geworden. En vooral; die dit alles overheeft om het leven te redden van een laagopgeleide, arme, christelijke vrouw. Uit handen van HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik ontving de advocaat van Asia Bibi, mr. Saif-ul-Malook, de allereerste HVC-Award. Hij ontving de prijs voor zijn bijzondere en succesvolle inspanningen om Asia Bibi uit de dodencel te krijgen. Twee rijen ringen beelden de oneindigheid van Gods trouw uit, symboliseren handboeien en de uitgesneden portretten in de ringen staan voor onderlinge verbondenheid en harmonie. Met deze award willen we recht doen aan de strijd die advocaat mr. Malook heeft geleverd voor de rechten van Asia Bibi en daarmee alle andere verdrukte christenen in Pakistan.

Het opschrift van de award luidt:

'HVC Award | Serving in persecution | 2018 | Saif-ul-Malook'

De HVC Award 'Serving in persecution' zal jaarlijks worden toegekend aan personen die zich opmerkelijk inzetten voor vervolgde christenen. Hoewel velen zich onbaatzuchtig inzetten en niet werken voor erkenning, willen wij met de HVC Award de mensen die zo hard vechten bedanken en bemoedigen om door te gaan.

Dankbaar voor grote medewerking en belangstelling

Samen met Christelijk Jongerenkoor Jigdaljahu stelden vele mensen ons in staat om in zeer weinig tijd deze dienst te organiseren. Dank aan allen die zich (vrijwillig) hebben ingezet voor deze dienst van gebed en dank aan de hoogste God! De politici Peter van Dalen (Europarlementariër ChristenUnie-SGP) en Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP) leverden elk een waardevolle aanvulling aan de dienst. Maar vooral zijn wij erg dankbaar voor de warme belangstelling van vele duizenden mensen voor de zaak van Asia Bibi en de meer dan 200 miljoen andere vervolgde christenen wereldwijd. Uw medeleven en gebed zijn onmisbaar!

Dienst Asia Bibi terugkijken

De dienst werd via een videostream live uitgezonden door het Reformatorisch Dagblad. Het informatieve deel van de dienst kunt u hier terugzien:

Dank aan het Reformatorisch Dagblad voor het verzorgen van deze uitzending!

Tenslotte: alleen aan God alle eer!

Lees het laatste nieuws over Asia Bibi >