Vrijspraak Shafqat en Shagufta aangevochten, familie ontvlucht Pakistan

Shafqat en Shagufta met een van de kinderen

Advocaat Saif-ul-Malook

Shafqat met de kinderen

Shagufta

12 augustus 2021

Cassatie bij Hoge Raad

Advocaten van de tegenpartij gaan in de zaak tegen het Pakistaanse christelijke echtpaar Shafqat en Shagufta helaas in cassatie bij de Hoge Raad in Pakistan. Dat laat de advocaat Saif-ul-Malook weten aan Stichting HVC. Het in 2013 van blasfemie (godslastering) beschuldigde echtpaar zat al bijna acht jaar gescheiden van elkaar in verschillende gevangenissen. Jl. 3 juni 2021 werden ze in hoger beroep vrijgesproken door het gerechtshof, dat in een uitgebreid vonnis korte metten maakte met de valse beschuldigingen. Inmiddels is het echtpaar op vrije voeten en zijn ze herenigd met de kinderen. Desondanks waagt de aanklager een poging om het echtpaar alsnog ter dood veroordeeld te krijgen, door in cassatie te gaan tegen de  vrijspraak van het gerechtshof. In een 52 pagina’s tellend document stelt de aanklager tientallen vragen bij de vrijspraak en vraagt de Hoge Raad om de feiten opnieuw te onderzoeken.

Familie vlucht

Dit beroep komt echter te laat, zo laat HVC weten. HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik bevestigt dat de familie inmiddels in veiligheid is gebracht in een Europees land. Hieraan werkten diverse organisaties mee. De familie laat weten dankbaar te zijn voor alle inspanningen van de veiligheidsdiensten en de rechters in Pakistan en de inzet van de advocaat Malook en de hulporganisaties. De familie maakt het naar omstandigheden goed en hoopt in alle rust een nieuw leven op te bouwen in Europa. Van Nifterik: “We zijn blij en dankbaar dat de familie Pakistan kon verlaten, voordat ze opnieuw werden gearresteerd. Als ze het hoger beroep zouden moeten afwachten zou dat zomaar weer jarenlang kunnen duren. We zijn dankbaar voor iedereen die zich voor dit echtpaar heeft ingespannen, maar boven alles zijn we God dankbaar voor deze wonderlijke redding”.

Dankbaar

Net als de vrijlating van Asia Bibi in 2019 is ook de vrijlating van Shafqat en Shagufta wereldnieuws. Van Nifterik: “HVC helpt christenen met inzet van advocaten. Ook ondersteunen we kinderen van slachtoffers gedurende de gevangenschap. We zijn dankbaar dat we een bijdrage konden leveren, die uiteindelijk tot vrijlating heeft geleid. Maar we zijn er nog niet. Inmiddels richten we ons op andere christenen die nog altijd in dezelfde omstandigheden in de gevangenis verblijven. Daarbij hebben we het gebed en de steun van Nederlandse christenen nodig. We geven niet op, de zaak van Shafqat en Shagufta bemoedigt ons en spoort ons aan om door te gaan met ons voor vele mensen belangrijke werk”.