Shafqat en Shagufta

Op 20 juli 2013 arresteert de Pakistaanse politie het christelijke echtpaar Shafqat en Shagufta. Er zouden met Shagufta’s telefoon aan diverse personen godslasterende teksten zijn gestuurd met beledigingen aan het adres van de profeet Mohammed.

Shagufta, haar man Shafqat en drie van hun kinderen

De Pakistaanse advocaat Saif-ul-Malook, die eerder Asia Bibi verdedigde, verdedigt nu ook dit echtpaar. Foto: Cees van der Wal

Vals beschuldigd

Shafqat en Shagufta zijn slachtoffers van misbruik van de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wetgeving zet zware straffen op het beledigen van de islam, de koran en de profeet Mohammed. Vanaf het moment dat iemand wordt beschuldigd van godslastering, is diegene en zijn of haar hele familie vogelvrij. Valse aangiften komen veel voor, de blasfemiewet wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om mensen uit de weg te ruimen na een conflict. Christenen zijn bovengemiddeld vaak het slachtoffer en moeten erg op hun hoede zijn. HVC helpt de slachtoffers door zo snel mogelijk goede juridische hulp te bieden. De bedreigde familie vangen we op en we dragen bij in de kosten voor scholing van de kinderen.

Steun dit project

Ter dood veroordeeld

Het echtpaar wordt ter dood veroordeeld en zit tot op de dag van vandaag in de dodencel in afwachting van hun hoger beroep. Tijdens het proces tegen Shafqat en Shagufta lopen de gemoederen regelmatig hoog op. Enkele rechtszaken moeten binnen de gevangenismuren plaatsvinden omdat islamitische geestelijken oproepen het echtpaar te vermoorden. HVC werkt in de zaak samen met advocaat Saif-ul-Malook, die ook de verdediging van Asia Bibi deed. Volgens hem berusten de beschuldigingen op valse verklaringen en kunnen de aanklachten niet bewezen worden. Helaas kent het proces al jaren veel vertraging. Het is onze hoop dat er snel recht wordt gesproken.

Shafqat en Shagufta hebben vier kinderen; Zain, Danish, Joshua en Sarah. Zij missen al jaren hun ouders en verblijven op een veilige plek. HVC voorziet in hun onderhoud en schoolkosten. Shafqat en Shagufta hebben het zwaar in de gevangenis. Shafqat is gehandicapt en krijgt onvoldoende medische zorg. Shagufta zit in eenzame opsluiting in de vrouwengevangenis van Multan, dezelfde gevangenis als waar Asia Bibi jarenlang gevangen zat. Shagufta mist haar man en kinderen en heeft te maken met depressies.

Mag het echtpaar rekenen op uw gebed en financiële steun?

Ja, ik help de beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Nieuws over dit project

Het is voor vervolgde christenen een grote bemoediging om te weten dat er vanuit Nederland voor hen wordt gebeden. Mogen we u op de hoogte houden over christenvervolging?