Shafqat en Shagufta

Op 20 juli 2013 arresteert de Pakistaanse politie het christelijke echtpaar Shafqat en Shagufta. Er zouden met Shagufta’s telefoon aan diverse personen godslasterende teksten zijn gestuurd met beledigingen aan het adres van de profeet Mohammed.

Shagufta, haar man Shafqat en drie van hun kinderen

De Pakistaanse advocaat Saif-ul-Malook, die eerder Asia Bibi verdedigde, verdedigt nu ook dit echtpaar. Foto: Cees van der Wal

Vals beschuldigd

Shafqat en Shagufta zijn slachtoffers van misbruik van de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wetgeving zet zware straffen op het beledigen van de islam, de koran en de profeet Mohammed. Vanaf het moment dat iemand wordt beschuldigd van godslastering, is diegene en zijn of haar hele familie vogelvrij. Valse aangiften komen veel voor, de blasfemiewet wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om mensen uit de weg te ruimen na een conflict. Christenen zijn bovengemiddeld vaak het slachtoffer en moeten erg op hun hoede zijn. HVC helpt de slachtoffers door zo snel mogelijk goede juridische hulp te bieden. De bedreigde familie vangen we op en we dragen bij in de kosten voor scholing van de kinderen.

Steun dit project

Ter dood veroordeeld

Het echtpaar wordt ter dood veroordeeld en zit tot op de dag van vandaag in de dodencel in afwachting van hun hoger beroep. Tijdens het proces tegen Shafqat en Shagufta lopen de gemoederen regelmatig hoog op. Enkele rechtszaken moeten binnen de gevangenismuren plaatsvinden omdat islamitische geestelijken oproepen het echtpaar te vermoorden. HVC werkt in de zaak samen met advocaat Saif-ul-Malook, die ook de verdediging van Asia Bibi deed. Volgens hem berusten de beschuldigingen op valse verklaringen en kunnen de aanklachten niet bewezen worden. Helaas kent het proces al jaren veel vertraging. Het is onze hoop dat er snel recht wordt gesproken.

Shafqat en Shagufta hebben vier kinderen; Zain, Danish, Joshua en Sarah. Zij missen al jaren hun ouders en verblijven op een veilige plek. HVC voorziet in hun onderhoud en schoolkosten. Shafqat en Shagufta hebben het zwaar in de gevangenis. Shafqat is gehandicapt en krijgt onvoldoende medische zorg. Shagufta zit in eenzame opsluiting in de vrouwengevangenis van Multan, dezelfde gevangenis als waar Asia Bibi jarenlang gevangen zat. Shagufta mist haar man en kinderen en heeft te maken met depressies.

Zain, de oudste zoon van Shafqat en Shagufta

Sinds jullie hulp bieden, is ons leven beter en kunnen we vaker bij onze ouders op bezoek gaan in de gevangenis. Mijn ouders zijn dankbaar voor de hulp en vragen om gebed. Samen met advocaat Saif-ul Malook bezoeken we de rechtbank. Ik wil de mensen die voor ons bidden bedanken, we blijven hopen dat mijn vader en moeder vrij gaan komen.”

- Zain, de oudste zoon van Shafqat en Shagufta

Steun de hulp aan Shafqat en Shagufta met uw gift!

Dankzij uw gift kunnen wij de advocaat, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Nieuws over dit project

Verhalen over Shafqat en Shagufta
Verhaal

Shafqat en Shagufta: God bracht ons weer samen, in vrijheid

“Toen mijn moeder werd opgepakt, klampten wij ons aan haar vast. We wilden haar niet laten gaan! Maar de politie nam haar gewoon mee, zomaar. En wij bleven achter.” Aan het woord is Zain (20), de oudste zoon van Shafqat en Shagufta. Shagufta pinkt een traan weg als ze haar zoon hoort omschrijven hoe die zwarte dag in 2013 voor hem is geweest. Hij is twaalf jaar oud als de politie voor zijn ogen zijn moeder arresteert en zijn vader mishandelt.  Lees dit verhaal

Blijft u graag op de hoogte over christenvervolging? Ontvang het laatste nieuws via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!