Shafqat en Shagufta vrijgelaten en herenigd met kinderen

2 juli 2021

Pakistan - Zojuist liet advocaat Saif-ul-Malook aan Stichting HVC (Hulp Vervolgde Christenen) weten dat Shafqat en Shagufta vrij zijn! Het christelijke echtpaar heeft eindelijk elkaar en hun inmiddels groot geworden kinderen weer in de armen kunnen sluiten. In totaal is het gezin 8 jaar van elkaar gescheiden geweest.

In 2013 werd het christelijke echtpaar beschuldigd en in 2014 ter dood veroordeeld vanwege vermeende godslastering (blasfemie). Begin juni werd het christelijke echtpaar eindelijk vrijgesproken, toen het gerechtshof in Lahore eindelijk het hoger beroep van het echtpaar behandelde. Het gerechtshof toonde zich ‘bedroefd' en 'verbijsterd' over de gang van zaken tijdens de veroordeling van Shafqat en Shagufta.

Voor hun eigen veiligheid bleef het echtpaar na de vrijspraak in de gevangenis. Zij en hun advocaat worden met de dood bedreigd. Waar het gezin in een later stadium kan gaan wonen, is nog niet bekend.

Dank God voor dit goede nieuws! We blijven bidden om bescherming voor alle betrokkenen en dat het bedreigde gezin een permanente veilige plek mag vinden. Dankt en bidt u mee?

Hoe kunnen we meer van dit soort zaken voorkomen?

Christenen zijn relatief vaak het slachtoffer van een beschuldiging van blasfemie. HVC wil christenen in Pakistan een training aanbieden die hen helpt de kans om slachtoffer te worden kleiner te maken. HVC wil helpen voorkomen dat andere christenen een lange lijdensweg, zoals die van Shagufta en Shafqat, moeten doorstaan. Samen met een lokale Pakistaanse partner ontwikkelt HVC een trainingsprogramma om blasfemie-aanklachten te voorkomen.