Werk van HVC groeit in 2019

30 juni 2020

Het aantal vervolgde christenen wereldwijd groeit. Zo ook het werk van HVC, zo kunt u lezen in ons Jaarverslag 2019. Een groeiend aantal christenen deed een beroep op hulp, zoals voedselondersteuning, onderdak, traumazorg en rechtsbijstand. HVC zag de inkomsten in 2019 met ruim een kwart stijgen, tot € 1.405.162,-. Mijlpaal in 2019 was de vrijlating van de Pakistaanse christin Asia Bibi.

Neem even de tijd en open het HVC Jaarverslag 2019 door op onderstaande afbeelding te klikken:

Download hier de bijlage Financieel verslag 2019 >

Christenvervolging

HVC directeur Jan Dirk van Nifterik: “Christenvervolging staat in Nederland steeds meer op de agenda. De strijd met terreurorganisatie IS en de vele immigranten die uit het Midden-Oosten naar Europa vluchtten, heeft het thema de afgelopen jaren dichtbij gebracht. Ook het proces van de terdoodveroordeelde Pakistaanse christin Asia Bibi, waar HVC nauw bij betrokken was, kreeg veel aandacht in politiek en media. Haar definitieve vrijspraak was een opluchting voor miljoenen mensen wereldwijd.” Het jaarverslag vertelt echter ook over de vele andere Pakistanen, die nog steeds gevangen zitten na vals te zijn beschuldigd. Helaas neemt christenvervolging wereldwijd nog altijd toe.

Evangelie

HVC zoekt altijd naar mogelijkheden om de vervolgde Kerk te ondersteunen om het Evangelie te delen met hun omgeving. In 2019 ontvingen 63 evangelisten, verspreid over Pakistan, India, China en Bangladesh, maandelijks een toelage die hen in staat stelt hun evangelisatiewerk te doen. Ook organiseerde HVC trainingen en bemoedigingsbijeenkomsten voor deze evangelisten. Zij doen hun werk onder toenemende verdrukking. Hiernaast deelde HVC ruim 8.300 Bijbels, 950.000 evangelisatiebrochures en 6.300 kinderbijbels uit in 2019.

Kinderen

Te vaak zijn kinderen de dupe van christenvervolging. Van achterstelling of van geweld. Voor 566 kinderen van vervolgde christenen zorgde HVC voor fulltime onderdak, verzorging en (Bijbels) onderwijs. Dankzij de maandelijkse steun via het HVC Sponsorplan worden deze kinderen niet langer aan hun lot overgelaten.

Verbinding

Bondgenootschap maakt iedere christen sterker. HVC ziet het als taak om in Nederland de verhalen te vertellen van vervolgde broeders en zusters in het buitenland. Van Nifterik: “In 2019 kregen we bijna drie keer zoveel uitnodigingen voor presentaties, zoals op verenigingen en scholen. Geloof verbindt christenen in Nederland met de wereldwijde Kerk. Het is reden tot dankbaarheid richting God en de mensen die met ons verbonden zijn, dat we in toenemende mate vervolgde christenen kunnen helpen.”

In Psalm 103 bezingt David de menigvuldige genadegaven van God: ‘Vergeet geen van Zijn weldaden!’. Voor alle zegeningen die God heeft bewezen, komt alleen Hem de eer toe. Het is onze wens dat dit jaarverslag reden mag zijn om Hem, met de woorden van David, te loven voor al Zijn grote werken!