Dominee Ghassan: geraakt door vervolging

Elke zondagochtend staat er onopvallend beveiliging opgesteld bij de deur van de kerk. Wil je voor het eerst de kerk bezoeken, dan wordt je apart genomen. Je krijgt dan een vriendelijk, maar indringend interview over je beweegredenen om de kerk te bezoeken. Zorgvuldig wordt elke bezoeker gescreend op dubieuze pakketjes en andere tekenen van dreiging. Het verlangen om de kerkdeuren wijd open te zetten en iedereen welkom te heten, moet plaats maken voor maatregelen om de veiligheid van de kerkgangers zo veel mogelijk te waarborgen. Dat is waar de kerk van de Iraakse dominee Ghassan elke week mee te maken heeft. Tijdens de HVC Regiotour in 2018 vertelde hij zijn verhaal over zijn christen-zijn in Irak en de rol van de kerk in de hulp aan vluchtelingen.

Dominee Ghassan woont in Ankawa, een plaats in het noorden van Irak. Relatief veilig kan hij ervoor uitkomen dat hij christen is. “Ik heb op dit moment ‘alleen maar’ te maken met verbaal geweld,” zo vertelt hij. “Dat is niet altijd zo geweest, in de jaren ’90 was er ook fysieke vervolging in Ankawa. Eén van mijn vrienden werd vermoord omdat hij een christelijke boekwinkel had. Ik ben ook een keer opgepakt, in elkaar geslagen en drie uur vastgezet terwijl ik helemaal niets gedaan had.”

Bekijk een deel van de boodschap van dominee Ghassan in deze video:

Vervolging dichtbij

De vervolging werd heel concreet toen in 2014 IS Noord-Irak gebied binnenviel. “IS was maar 20 kilometer van ons verwijderd,” vertelt dominee Ghassan. “Ruim 150.000 christenen ontvluchtten het gebied rondom Mosul op zoek naar veiligheid. De situatie voor deze christenen was schrijnend. Zij woonden op straat en hadden helemaal niets! Met onze kerk zijn we zo snel mogelijk begonnen met het koken van maaltijden, zodat wij de vluchtelingen twee maaltijden per dag konden aanbieden. Ook openden we de deuren van de kerk; elke centimeter werd benut en zo creëerden wij slaapgelegenheid voor ruim tweehonderd vluchtelingen. Zij hebben hier drie maanden gewoond.”

Zo veel mogelijk uitdelen

Het bleef niet alleen bij de hulp aan deze ruim tweehonderd christenen. In totaal heeft de kerk al zesduizend gezinnen ondersteund met voedsel, kleding, dekens, matrassen en verwarming. Zij boden deze hulp niet alleen aan christenen, maar ook aan de jezidi’s en gematigde moslims die ook vluchtten voor IS. “Het was een hele tragische en moeilijke tijd. Overal zagen wij mensen lijden. Wij deelden zoveel mogelijk uit van wat wij hadden. We lieten daarom ook dokters komen om voor hen te zorgen. En toen er - door gebrek aan hygiëne - huidziekten bij de vluchtelingen ontstonden waren zij welkom bij de mensen van de kerk om bij hen thuis te douchen.”

Een boodschap van Liefde

De kerk van dominee Ghassan is niet de enige kerk die in actie kwam. “We zagen dat alle kerken in actie kwamen. Hierdoor bleek deze crisis ook een zegen, want we mochten vertellen over de Liefde van Jezus. Deze boodschap van Liefde raakte vooral de moslims, want zij zagen van dichtbij welk kwaad IS deed uit de naam van de Islam. Daar wilden zij niet meer bij horen. Ik heb toen ontdekt dat een crisis ook een goede graadmeter is. Mensen moeten dan een keuze maken: ‘ik geloof of ik geloof niet’. Door een crisis kan het geloof ook verdiept worden. Dat zagen wij gebeuren bij Luay. Hij vluchtte voor IS en tijdens deze moeilijke omstandigheden kreeg hij een persoonlijk geloof in de Heere Jezus. Hij kwam naar onze kerk en hij is er nog steeds. Voor hem is het niet veilig om terug te keren. Behalve Luay komen er op dit moment (in 2018 - redactie) er nog steeds wekelijks 500 gezinnen voor voedsel en (nood)hulp bij onze kerk.”

Wederzijds gebed

“Wij zijn zo dankbaar voor jullie gebeden. Als christenen in Irak voelen wij ons soms zo alleen. Ik kan niet in woorden vatten hoe groot de bemoediging dan is wanneer wij horen dat wij broers en zussen hebben die voor ons bidden en waar wij op bouwen kunnen. Wij bidden dat wij ook ooit iets terug kunnen geven van wat jullie aan ons gegeven hebben. Wij danken God voor wat jullie voor ons gedaan hebben. Vergeet ook nooit hoe belangrijk jullie gebed voor de moslims is! Vele moslims zien in een droom of visioen de Heere Jezus en gaan vervolgens op zoek naar wie Hij is. Ik denk dat dit komt, omdat er wereldwijd voor hen gebeden wordt.”

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.