Een dag uit het leven van evangelist Mahumudullah

Evangelist Mahumudullah onderweg in het kamp

Het is half vijf ’s ochtends in het Rohingya vluchtelingenkamp. Bijna iedereen slaapt nog, maar evangelist Mahumudullah (wat betekent: ‘dienaar van God’) staat al naast zijn slaapmat. Hij pakt zijn Bijbel en gaat op de grond zitten. In zijn hutje van hout, bamboe en dekzeil, slaat Mahumudullah zijn Bijbel open en begint te lezen. Hij is één van de weinige Rohingya die dit kunnen. Hij bidt tot zijn Heere en God om een zegen voor vandaag.

Zijn gebed en Bijbellezen wordt om kwart voor zeven onderbroken door het ontwaken van zijn familieleden. In het hutje wonen ook Mahumudullahs vrouw, hun zoon en dochter en zijn moeder. De familie ontbijt samen. Snel, want Mahumudullah moet op huisbezoek!

Verantwoording voor gemeente

Mahumudullah zoekt zijn weg tussen de hutten en over de modderige paadjes. Dan komt hij bij de hut van Abdul en zijn gezin. Hij spreekt met hen over het geloof en probeert uit te vinden bij welke problemen het gezin hulp nodig heeft. Abduls vrouw vertelt over de gezondheidsproblemen van hun dochtertje. Voor hij vertrekt, bidt Mahumudullah voor het gezin en belooft te doen wat hij kan. Dat Mahumudullah nu de leiding heeft over de groep christenen in het Kutupalong vluchtelingenkamp, is een hele bijzondere wending in zijn leven. Toen hij en zijn familie in 2010 vluchtten voor het geweld in het boeddhistische Myanmar, waren ze nog orthodox islamitisch! Maar nu staat Mahumudullah bekend als een christen die probeert het Licht van de Waarheid te verspreiden onder zijn volk.

Het Evangelie uitdelen

Op de terugweg naar huis, koopt hij wat groenten bij een marktkraampje. Tegen de middag komt hij thuis, doet wat klussen en rust uit. Rond drie uur ’s middags komt normaal gesproken de huisgemeente samen, maar vandaag is er geen dienst. Daarom zoekt Mahumudullah enkele moslims op, die hij onlangs heeft ontmoet. Hij zorgt er eerst voor dat hij mensen beter leert kennen, voordat hij vertelt over zijn geloof. Het Evangelie delen met onbekenden kan namelijk voor veel problemen in het kamp zorgen. Maar gelukkig is Mahumudullah gezegend met goede communicatieve vaardigheden. Soms ervaart hij tegenstand en problemen, maar hij laat zich niet ontmoedigen. Mahumudullah blijft standvastig in het geloof.

Samen bidden en danken

Zoals de kampregels voorschrijven, is Mahumudullah om half zeven ’s avonds terug bij zijn hut. Na het eten helpt hij zijn kinderen bij hun huiswerk. Samen sluit het gezin de dag af met een half uur bijbellezen, zingen, bidden en danken. Ze danken samen God voor deze dag en bidden om vrucht op het evangelisatiewerk. Om half elf is het tijd om te gaan slapen. Morgen hebben ze weer een lange dag voor de boeg!

• Mahumudullah en anderen gewond na aanval
    Enkele dagen na het schrijven van dit verhaal is evangelist Mahumudullah ernstig gewond geraakt tijdens een gecoördineerde aanval op de christenen in het kamp. Lees hier meer >
Steun evangelisten als Mahumudullah

Evangelist Mahumudullah maakt deel uit van het programma Steun een evangelist. Dit programma helpt evangelisten om door te gaan ondanks verdrukking en armoede. Help mee de boodschap van God uit te dragen in Zuid-Azië!

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Volg ons op

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.