Bid met Pasen voor Pakistan! Oproep klinkt om Asia Bibi te doden rond Pasen.

Eén van de dochters van Asia Bibi

24 maart 2016

Tienduizenden moslimextremisten in Pakistan gaan dagelijks de straat op om de ophanging van Asia Bibi af te dwingen. Veiligheidsdiensten melden samenzweringen om de christin om te brengen in de gevangenis. Aan wie haar als eerste dood, is een beloning van 470.000 dollar beloofd. Onder christenen groeit de angst voor verstoring van kerkdiensten, vooral tijdens de Paasdagen. Stichting HVC roept alle kerken in Nederland op tot gebed op eerste Paasdag.

De ophef ontstond eind februari, nadat moslimextremist Mumtaz Qadri werd opgehangen. Qadri was lijfwacht van de Pakistaanse gouverneur Salmaan Taseer, die hij in 2011 op klaarlichte dag doodschoot, omdat Taseer het openlijk opnam voor Asia Bibi en felle kritiek leverde op de Pakistaanse blasfemiewet (wet op godslastering). Na jarenlang getouwtrek, besloot het Hooggerechtshof toch om het doodvonnis aan Qadri te voltrekken. Moslims door het hele land hebben sindsdien gezworen de dood van Qadri te wreken.

In de ogen van veel moslims is Qadri een held. Zij eisen de dood van Asia Bibi als wraak op zijn dood. De islamitische druk op de overheid groeit elke dag. Het aantal blasfemiezaken neemt toe, mede doordat een groep van honderden advocaten gratis advies biedt aan mensen die anderen willen aanklagen voor godslastering. De situatie in de steden verslechterd. Zeker vijftien mensen, voornamelijk medewerkers van de overheid, kwamen om het leven bij een bomaanslag op een bus. Eerder deze maand blies een Taliban zelfmoordterrorist zichzelf op bij een rechtbank, waarbij een politiemedewerker en zeker zestien anderen werden gedood. Straten worden geblokkeerd en auto’s worden met stenen bekogeld. De regering heeft laten weten niet onder de druk te zullen bezwijken. “De doodstraf van Mumtaz Qadri is een duidelijke boodschap aan iedereen die het recht in eigen handen wil nemen, onder het mom van religie”, lichtte een ambtenaar toe.

Asia Bibi zit sinds 2009 gevangen, nadat enkele moslimvrouwen een beker water van haar niet wilden aannemen. In hun ogen is water onrein als het door een christen wordt aangeraakt. Tijdens de woordenwisseling die daarop volgde, zou Bibi de profeet Mohamed hebben beledigd, waarop ze werd gearresteerd. Asia Bibi verkreeg internationale bekendheid, waardoor zij boegbeeld is geworden alle blasfemiezaken in Pakistan. Naar schatting zijn er nog 130 andere christenen die weg kwijnen in gevangenissen na beschuldigingen van godslastering.

Bibi wacht in de gevangenis op haar rechtszaak. Verwacht werd dat haar zaak begin dit jaar behandeld zou worden, maar door alle onrust is de behandeling van haar zaak opnieuw uitgesteld. De overheid doet er alles aan om de veiligheid voor Bibi te waarborgen. Gevangenisbewakers zijn doorgelicht door de veiligheidsdiensten om infiltratie door extremisten tegen te gaan. Bibi’s maaltijden worden gecontroleerd om vergiftiging te voorkomen en haar echtgenoot Ashiq is de enige die haar mag bezoeken. De angst bestaat, dat er bestormingen zullen zijn van de gevangenis of de rechtbank.

In november 2014 werd het echtpaar Shama Bibi en Shahzad Masih door een woedende menigte in een brandende oven geworpen. Toen greep de politie niet in. Christenen maken zich zorgen over al het geweld. Een contactpersoon verteld: “Moslims in het hele land zijn woedend op de overheid en de rechters, maar ook op christenen. De situatie is gespannen en we maken ons zorgen over de bedreigingen aan het adres van de kerken. Vooral tijdens de Paasdiensten”.

Stichting Hulp Vervolgde Christenen roept alle kerken in Nederland op om eerste Paasdag te bidden voor Pakistan. HVC-directeur Jan Dirk van Nifterik benadrukt dat er ten diepste een geestelijke strijd gaande is in Pakistan: “We vragen gebed om bescherming van Asia Bibi in de gevangenis en haar spoedige vrijspraak. Om veiligheid voor haar familie, degene haar bijstaan en haar advocaat Saif ul Malook. Maar ook voor bescherming van de christenen tijdens Pasen en lotgenoten van Bibi die ook gevangen zitten. Bidt ook voor bekering van de extremisten. We hopen dat God hun ogen opent”.