Doodstraf uitgesproken over Pakistaanse fietsenmaker Ashfaq Masih

  • Het verdriet vanwege de valse aanklacht is groot bij Ashfaq Masih

    Het verdriet vanwege de valse aanklacht is groot bij Ashfaq Masih

  • HVC staat ook de familie van Ashfaq Masih bij

    HVC staat ook de familie van Ashfaq Masih bij

30 augustus 2022

Pakistan -  In 2017 werd hij aangeklaagd voor blasfemie (godslastering): de christelijke fietsenmaker Ashfaq Masih uit Pakistan. Als een donkere wolk hing sindsdien de dreiging van de doodstraf boven zijn hoofd. Na een slepende periode tussen hoop en vrees veroordeelde de Pakistaanse rechter de 34-jarige fietsenmaker onlangs tot de dood.

Begin juni 2017 heeft de christen Ashfaq Masih, eigenaar van een goedlopende en goed bekend staande fietsenwinkel, een conflict met zijn overbuurman. Volgens Masih is de overbuurman, de moslim Muhammad Naveed die ook een fietsenwinkel heeft, jaloers op zijn goedlopende zaak. “We vochten en Naveed dreigde mij met zware gevolgen als ik niet zou vertrekken”, vertelt Masih. 

Boze klant

Een paar dagen later meldt zich een klant, Muhammad Irfan, en vraagt Masih een wiel te balanceren van een motorfiets. Vervolgens weigert de klant de dienst te betalen: “Ik ben een volgeling van Peer Fakhir, dus vraag me niet om betaling”. Deze islamitische religieuze groepering wijst aardse bezittingen af en leeft armoedig als toewijding aan Allah. Ashfaq ging met deze reden niet akkoord: “Ik geloof in Jezus Christus en niet in Peer Fakhir, betaal alstublieft voor mijn werk.” 
 

Ik geloof in Jezus Christus en niet in Peer Fakhir"


De boze klant loopt naar de overkant van de straat, naar de fietsenwinkel van Muhammad Naveed. Vervolgens komt hij weer terug en begint Ashfaq te beschuldigen van het beledigen van de profeet Mohammed. Er verzamelt zich al snel een groep medestanders. Concurrent Naveed begint samen te spannen met de islamitische huurbaas van Masih en samen stellen ze een valse aanklacht op. Ashfaq wordt daarop gearresteerd en aangeklaagd vanwege blasfemie.

  • Ashfaq Masih wordt naar de rechtbank geleid

    Ashfaq Masih wordt naar de rechtbank geleid

  • Het vonnis van de rechtbank waarin Ashfaq's dood wordt bevolen

    Het vonnis van de rechtbank waarin Ashfaq's dood wordt bevolen

  • Ashfaq voor zijn arrestatie

    Ashfaq voor zijn arrestatie

Gevangenisstraf en doodsvonnis

Sindsdien verblijft Ashfaq in de gevangenis. Een slepend juridisch proces volgt; Ashfaqs zaak wordt keer op keer uitgesteld. Via het bekostigen van een advocaat biedt HVC de helpende hand. Zomer 2022 dient dan eindelijk de zaak van Ashfaq Masih voor de Session Court, de lagere rechtbank in Lahore. De aanklager draait daar de uitspraak “Ik volg alleen Jezus Christus” om in “Ik weiger de profeet Mohammed te volgen” en presenteert dit als blasfemie. De rechter gaat hierin mee en komt al snel tot de conclusie dat er “overtuigend, betrouwbaar bewijs” is geleverd voor blasfemie. Zo zou het onderzoek bijvoorbeeld aantonen dat Muhammad Irfan “een eerlijk persoon” is en bovendien, zo stelt de rechter: “een moslim zou nooit over deze zaken liegen”. Ashfaq wordt veroordeeld tot de doodstraf door middel van ophanging. 
 

Hoger beroep

Samen met de familie van Ashfaq gaat HVC in hoger beroep bij het Hooggerechtshof in Lahore. Hiervoor is de zeer competente advocaat Abid Saqi bereid gevonden. HVC blijft Ashfaq Masih juridisch ondersteunen en staat zo schouder aan schouder met hem en zijn verdrietige familie. Biddend om kracht voor Ashfaq, biddend om gerechtigheid.

Wilt u ook schouder aan schouder staan met Ashfaq Masih en andere christenen die onschuldig vast zitten?

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!