Ashfaq Masih

Ashfaq Masih

Sinds 2017 zit Ashfaq Masih wegens het beledigen van de profeet Mohammed in een Pakistaanse gevangenis. De 25-jarige fietsenmaker hangt de doodstraf boven het hoofd. Zijn familie is uit angst voor geweld ondergedoken.

  • Ashfaq Masih wordt naar de rechtbank geleid

    Ashfaq Masih wordt naar de rechtbank geleid

  • Ashfaq voor zijn arrestatie

    Ashfaq voor zijn arrestatie

  • De advocaat van Ashfaq met zijn familie

    De advocaat van Ashfaq met zijn familie

Vals beschuldigd

Ashfaq Masih is één van de slachtoffers van misbruik van de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wetgeving zet zware straffen op het beledigen van de islam, de koran en de profeet Mohammed. Vanaf het moment dat iemand wordt beschuldigd van godslastering, is diegene en zijn of haar hele familie vogelvrij. Valse aangiften komen veel voor, de blasfemiewet wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om mensen uit de weg te ruimen na een conflict. Christenen zijn bovengemiddeld vaak het slachtoffer en moeten erg op hun hoede zijn. HVC helpt de slachtoffers door zo snel mogelijk goede juridische hulp te bieden. De bedreigde familie vangen we op en we dragen bij in de kosten voor scholing van eventuele kinderen.

Steun dit project
Boze klant

Begin juni 2017 heeft de christen Ashfaq Masih, eigenaar van een goedlopende en goed bekend staande fietsenwinkel, een conflict met zijn overbuurman. Volgens Masih is de overbuurman, de moslim Muhammad Naveed die ook een fietsenwinkel heeft, jaloers op zijn goedlopende zaak. “We vochten en Naveed dreigde mij met zware gevolgen als ik niet zou vertrekken”, vertelt Masih. 

Een paar dagen later meldt zich een klant, Muhammad Irfan, en vraagt Masih een wiel te balanceren van een motorfiets. Vervolgens weigert de klant de dienst te betalen: “Ik ben een volgeling van Peer Fakhir, dus vraag me niet om betaling”. Deze islamitische religieuze groepering wijst aardse bezittingen af en leeft armoedig als toewijding aan Allah. Ashfaq ging met deze reden niet akkoord: “Ik geloof in Jezus Christus en niet in Peer Fakhir, betaal alstublieft voor mijn werk.” 

De boze klant loopt naar de overkant van de straat, naar de fietsenwinkel van Muhammad Naveed. Vervolgens komt hij weer terug en begint Ashfaq te beschuldigen van het beledigen van de profeet Mohammed. Er verzamelt zich al snel een groep medestanders. Concurrent Naveed begint samen te spannen met de islamitische huurbaas van Masih en samen stellen ze een valse aanklacht op. Ashfaq wordt daarop gearresteerd en aangeklaagd vanwege blasfemie.

Uw gift voor juridische ondersteuning van Ashfaq en voor levensonderhoud van zijn familie is hartelijk welkom. Ook roepen wij u op om voor Ashfaq Masih en zijn familie te bidden. 

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Nieuws over dit project

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!