Ashfaq Masih

Sinds 2017 zit Ashfaq Masih wegens het beledigen van de profeet Mohammed in een Pakistaanse gevangenis. De 25-jarige fietsenmaker hangt de doodstraf boven het hoofd. Zijn familie is uit angst voor geweld ondergedoken.

Ashfaq Masih wordt naar de rechtbank geleid

Ashfaq voor zijn arrestatie

De advocaat van Ashfaq met zijn familie

Vals beschuldigd

Ashfaq Masih is één van de slachtoffers van misbruik van de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wetgeving zet zware straffen op het beledigen van de islam, de koran en de profeet Mohammed. Vanaf het moment dat iemand wordt beschuldigd van godslastering, is diegene en zijn of haar hele familie vogelvrij. Valse aangiften komen veel voor, de blasfemiewet wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om mensen uit de weg te ruimen na een conflict. Christenen zijn bovengemiddeld vaak het slachtoffer en moeten erg op hun hoede zijn. HVC helpt de slachtoffers door zo snel mogelijk goede juridische hulp te bieden. De bedreigde familie vangen we op en we dragen bij in de kosten voor scholing van eventuele kinderen.

Steun dit project

Fietsenmaker

Ashfaq Masih is een eenvoudige fietsenmaker in de miljoenenstad Lahore. Op een dag komt er in de namiddag een “heilige” Sadhu van de Miraasi kaste naar hem toe met een lekke band. Ashfaq repareert de band en vraagt vervolgens een vergoeding, zoals hij bij elke klant doet.

De man stelt echter dat hij niet hoeft te betalen, omdat hij een Sadhu is. Daarop reageert Ashfaq: “Ik geloof alleen in Jezus Christus en niet in andere goden!”. Daarop beschuldigt de man Ashfaq er al schreeuwend van dat hij de profeet Mohammed heeft beledigd. Binnen luttele minuten verzamelt zich een grote menigte om het tweetal heen. Ashfaq wordt naar het politiebureau gebracht, waar hij sindsdien wordt vastgehouden.

Uw gift voor juridische ondersteuning van Ashfaq en voor levensonderhoud van zijn familie is hartelijk welkom. Ook roepen wij u op om voor Ashfaq Masih en zijn familie te bidden.

Ja, ik help de beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy

Nieuws over dit project

Het is voor vervolgde christenen een grote bemoediging om te weten dat er vanuit Nederland voor hen wordt gebeden. Mogen we u op de hoogte houden over christenvervolging?