Laat vervolgde christenen met Kerst niet alleen

“Mijn man zit al zes jaar onschuldig in de gevangenis" - Maroline Pervaiz uit Pakistan

“Sinds ik christen ben, ben ik thuis niet meer welkom” - Adema Bah uit Gambia

"Mijn familie probeert me al jaren te vermoorden, maar de Heere beschermt mij" - Aster uit Pakistan

"Mijn man was voorganger. Toen hij overleed, kreeg ik een nieuw onderkomen" - weduwe Julious uit Zuid-Soedan

10 december 2019

In veel landen loop je als christen het gevaar dat je er plotseling alleen voor komt te staan. Sommige christenen zijn verbannen uit hun huis, zijn opgesloten in gevangenissen of op de vlucht voor geweld. In landen als Noord-KoreaChinaIran en Pakistan gaan vele christenen een eenzame Kerst tegemoet. Wij roepen u op om naast hen te staan en een verschil maken in hun situatie!

Op straat in Pakistan

“Ik word op straat gezet”, snikt Maroline Pervaiz uit Pakistan. “Mijn man zit al zes jaar onschuldig in de gevangenis. Mijn jongste kinderen hebben hun vader nog nooit gezien. Het lukt me nauwelijks om de kinderen elke dag eten te geven, laat staan dat ik een huisje kan huren. Hoe moet het toch verder?” Christenen in Pakistan worden dagelijks geconfronteerd met discriminatie. Op de werkvloer of thuis, altijd moet je als christen opletten. Een alledaags meningsverschil met een moslim kan al leiden tot een valse aanklacht van godslastering. Om iemand uit de weg te ruimen, wordt de beschuldiging geuit dat hij of zij iets beledigends zou hebben gezegd over het islamitische geloof. Vanaf dat moment is de aangeklaagde en zijn of haar hele familie het leven niet zeker. HVC helpt hen met juridische bijstand en vangt de familieleden van gevangenen op, onder meer in een safehouse op een geheime locatie.

Verstoten uit huis

“Sinds ik christen ben, ben ik thuis niet meer welkom”, zegt Adema Bah uit Gambia, een jonge vrouw met een islamitische achtergrond. Het komt in veel landen voor dat moslims of hindoes die zich aansluiten bij de kerk door hun familie worden verstoten. Sommigen moeten vluchten voor gewelddadige familieleden, die wraak willen nemen en hun eer willen redden door hun christelijke familielid te doden. Doordat ze van de één op de andere dag alles kwijt raken, staan ze er vaak helemaal alleen voor. En in landen waar het samenleven metop de familiecompound een belangrijk onderdeel van de cultuur is, is verstoten zijn extra moeilijk. Vaak oefent de familie een enorme druk op christenen uit door ze uit te nodigen terug te komen bij hun familie, met als voorwaarde dat ze het christelijke geloof vaarwel moeten zeggen. HVC helpt verstoten christenen met voedselondersteuning, medische hulp en een veilige locatie om te wonen. Daarbij zijn geestelijke toerusting, pastorale zorg en bemoediging belangrijkste aandachtspunten.

Laat ze niet alleen

Zonder u zouden christenen als Maroline uit Pakistan, Adema uit Gambia en zovelen anderen er deze Kerst alleen voor staan. Maar sámen met u bieden we hen een warm thuis, pleiten we voor vrijspraak van gevangen christenen en staan we naast hen in hun nood. Omarmt u deze en duizenden andere vervolgde christenen? Uw bijdrage is onmisbaar om met ons belangrijke werk door te kunnen gaan. Hartelijk dank!