Leren over Bangladesh

17 januari 2018

Weet jij waar Bangladesh ligt? Kijk maar eens op de wereldkaart. Daar zag je dat Bangladesh bijna helemaal omringd is door India. Een klein stukje ligt tegen Myanmar aan. Deze keer gaat het over Bangladesh en Myanmar. Er is een groot probleem in deze twee landen.

Een paar jaar geleden kwam er een heel erge ruzie tussen boeddhisten en een groep mensen die Rohingya heten. De Rohingya leven in Myanmar, aan de kant van de grens met Bangladesh. De Rohingya hadden het al veel langer erg moeilijk in Myanmar. Maar toen die heel erge ruzie kwam, zijn veel Rohingya op de vlucht geslagen. Ze kwamen in allerlei landen terecht, maar de meesten gingen naar Bangladesh. Daar gingen ze in vluchtelingenkampen wonen. Dit jaar zijn er weer grote problemen gekomen in Myanmar. En weer zijn veel Rohingya die daar nog woonden op de vlucht geslagen.

Veel Rohingya zijn moslim. Maar er zijn ook Rohingya, die het goede nieuws over de Heere Jezus hebben gehoord. Ze zijn christen geworden. De vader van Shahena bijvoorbeeld. Daarover lees je in het verhaal het verhaal van Shahena. In Bangladesh woont dominee Mabud. Hij spreekt de taal van de Rohingya. Hij is een paar jaar geleden begonnen om uit de Bijbel te vertellen in één van de kampen. Nu zijn er al veel meer Rohingya dominee geworden. Deze dominees proberen ook weer zoveel mogelijk Rohingya het Evangelie te vertellen.

Stichting HVC wil dominee Mabud en de andere dominees helpen. Zo kunnen nog veel meer mensen uit de Bijbel horen. En het zou ook zo mooi zijn als de christenen nieuwe scholen kunnen beginnen voor de kinderen in de vluchtelingenkampen.

Uitdaging

Stel je voor…

• Als jij op de vlucht zou moeten, waar zou je dan heengaan?
  • Als jij op de vlucht zou moeten, hoe zou jij je dan voelen?
  • Als jij op de vlucht zou moeten, wat zou je dan echt mee willen nemen?
  • Als jij op de vlucht zou moeten, wat zou je dan het meest missen van Nederland?