Stap voorwaarts voor blasfemieverdachte Stephen Masih?

Het advocatenteam van Stephen Masih bij het Hooggerechtshof in Lahore

Een delegatie van HVC bezocht in oktober 2021 de ondergedoken familie van Stephen

Stephen Masih (familiefoto)

3 december 2021

Pakistan - Afgelopen maandag ging de rechtszaak tegen de Pakistaanse christen Stephen Masih door, nadat deze dit najaar al verschillende malen werd uitgesteld. Hopelijk is dit een stap voorwaarts in de zaak tegen de psychisch kwetsbare Stephen, die sinds 2019 vastzit op verdenking van blasfemie (godslastering).

Vast voor onbepaalde tijd?

De zittingsdag in het Hooggerechtshof in Lahore begon dreigend, toen bleek dat er een groep extremistische moslims zich had verzameld in de rechtbank. De rechtbankbeveiliging nam maatregelen en na wat uitstel kon de zitting alsnog beginnen. Eindelijk kregen Stephens advocaten de kans om bezwaar te maken tegen het besluit van een lagere rechtbank.

Een medische test eerder dit jaar wees uit dat Stephen niet in staat is een rechtszaak te volgen. De lagere rechtbank besloot om te wachten tot het moment dat Stephen is hersteld. Stephen heeft een bipolaire stoornis en ontvangt op dit moment geen medische hulp voor zijn fysieke problemen. Hierdoor zou het kunnen dat Stephen voor onbepaalde tijd in de gevangenis blijft.

Borgtochtverzoek

Verder vroegen de advocaten om Stephen op borgtocht vrij te laten, zodat hij medicijnen en hulp kan ontvangen. Het borgtochtverzoek was eerder afgewezen door de lagere rechtbank. De hoop is nu gevestigd op het oordeel van het Hooggerechtshof. Over ongeveer twee weken wordt de zaak voortgezet.

Valse aanklacht

In maart 2019 werd Stephen Masih gearresteerd. Hij zou volgens buren de islam hebben beledigd. Sindsdien, nu al meer dan twee en een half jaar, zit Stephen Masih in de cel. De 44-jarige gevangene heeft een bipolaire stoornis en is zwakbegaafd. De familie van Stephen wijst erop dat hij onschuldig gevangen zit. Men zou al een flinke tijd ruzie hebben met de buren. De valse aanklacht is in hun ogen een wraakactie. Het huis van de familie is door een woedende menigte in brand gestoken, waarna de familieleden van Stephen moesten onderduiken.

We vragen uw gebed voor Stephen en zijn familie. Ook kunt u hen helpen met uw gift! Dankzij uw gift kunnen wij de advocaat, de steun aan de familie en medische kosten bekostigen. Iedere gift is welkom!

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens