Stephen Masih

Op 11 maart 2019 wordt Stephen Masih gearresteerd. Hij zou volgens buren de islam hebben beledigd. Sindsdien zit psychisch kwetsbare christen in de cel.

Stephen Masih (archieffoto)

De familie van Stephen Masih en een HVC-delegatie

Het huis van Stephen en zijn familie werd in brand gezet door een woedende menigte

HVC zorgt voor een goede advocaat voor Stephen Masih

Meningsverschil tussen buren

In maart 2019 krijgt de Pakistaanse christen Stephen Masih ruzie met zijn buren, die regelmatig op het dak van zijn huis lopen. De islamitische buren zeggen hem grove beledigingen aan de islam te hebben horen schreeuwen en doen aangifte. De politie arresteert Stephen en neemt hem mee, wat hem redt van een lynchpartij door een woedende menigte. Enkele dagen later zet de menigte het huis van Stephen en zijn familie in brand. Zijn moeder raakt gewond. Sinds zijn arrestatie zit Stephen, die zwakbegaafd is en een bipolaire stoornis heeft, in de gevangenis. Er zijn zorgen om zijn gezondheid. De familie heeft HVC gevraagd te helpen. Met Pakistaanse advocaten en partners hopen wij vrijspraak te kunnen bewerkstelligen, zodat Stephen de zorg en medicijnen kan krijgen die hij nodig heeft. Ook helpt HVC de familie van Stephen.

Steun dit project

Zorgen om gezondheid

Tijdens een werkbezoek aan de familie van Stephen Masih, deelden de aangeslagen familieleden hun zorgen met de HVC-medewerkers. Door een onbehandelde oorontsteking hoort Stephen bijna niets meer, ze zijn bang dat hij doof wordt. Daarnaast treiteren Stephens medegevangenen hem. Als het regent zetten ze Stephen bijvoorbeeld onder een lekkage in de cel.

Een gezondheidsinstelling heeft in opdracht van de districtsrechtbank de mentale gezondheid van Stephen Masih onderzocht. In juni 2021 kwam de uitslag; hij is niet in staat om de rechtszaak te volgen. De rechtbank besloot vervolgens te wachten totdat Stephen wél hiertoe in staat zou zijn. De vraag is echter wanneer en óf dit moment ooit komt. De advocaat van Stephen vecht het besluit aan bij het Hooggerechtshof en pleit voor vrijspraak.

Wanneer Stephen wordt vrijgesproken, is het gevaar nog niet geweken. De buren dreigen hem te doden. Stephens familie verblijft op een geheime plek. De vraag is of het ooit veilig genoeg voor hen zal zijn.

Steun de hulp aan Stephen Masih met uw gift! Dankzij uw gift kunnen wij de advocaat, de steun aan de familie en medische kosten bekostigen. Iedere gift is welkom!

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens