Vrijspraak voor vals beschuldigde christen in Pakistan

Adil Masih bij zijn familie en zijn advocaat

5 februari 2018

Een aantal maanden geleden werd de christen Adil Masih gearresteerd, samen met de twee hindoes Bhola Ram en Vishal Tariq. Bhola had een nieuwe woning gekregen en Adil en Vishal hielpen hem met het schoonmaken en het opruimen. De troep die overbleef werd verbrand, maar daar bleken een paar blaadjes met islamitische teksten tussen te zitten. Alle drie werden ze beschuldigd van godslastering en werden ze gearresteerd. Mede op verzoek van de advocaat verrichtte de politie grondig onderzoek, waarna ze alle drie werden vrijgelaten.

In Pakistan levert Stichting HVC een voortdurende strijd tegen valse beschuldigingen van blasfemie (godslastering). Regelmatig worden christenen, maar ook hindoes en moslims, beschuldigd van het beledigen van de koran of de islamitische profeet Mohammed. De straffen kunnen zwaar zijn; een jarenlange gevangenisstraf of zelfs de doodstraf. Eén van de bekendste blasfemiezaken in Pakistan is die van Asia Bibi.

HVC biedt juridische hulp

Wanneer een christen wordt beschuldigd van godslastering, dan is het zaak om snel te handelen. Stichting HVC werkt samen met lokale partners en advocaten om vals beschuldigde christenen te verdedigen. Zo snel mogelijk na de arrestatie proberen we een advocaat te vinden die naar het politiebureau kan gaan. Daar concentreert de advocaat zich op het begeleiden van het politieonderzoek. Soms kan worden voorkomen dat er onwaarheden en valse getuigenissen in het dossier van de aanklager worden opgenomen. Ook weten zij soms islamitische geestelijken en medeburgers te bewegen om op te komen voor de arrestant. Het werk gebeurt zo veel mogelijk achter de schermen, om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de beschuldiging en zo maatschappelijke onrust te voorkomen.

Vrienden in Verdrukking

Stichting HVC roept u op om als Vriend in verdrukking klaar te staan voor wanneer christenen onverwacht in de problemen komen. Het verhaal van Adil Masih is er daar één van. Stichting HVC wil hulp blijven bieden. Hiervoor is de blijvende hulp van de Vrienden in verdrukking echter noodzakelijk. Met een zelfgekozen maandelijks bedrag zorgt een Vriend er voor dat Stichting HVC direct hulp kan bieden wanneer dit nodig is. Wilt u klaar staan voor mensen zoals schooldirecteur Adil? Bepaal dan zelf hoeveel steun u maandelijks geeft en word ook Vriend in verdrukking

Lees meer over Vrienden in Verdrukking >

Help vervolgde christenen en steun ze met uw gift

Uw hulp maakt verschil in de situatie van vervolgde christenen!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy