Ontsnapt maar getraumatiseerd

Irak - “Mijn naam is Ayat en ik ben 21 jaar oud. Ik heb tijdens mijn gevangenschap van tien maanden en twee weken alle mogelijke ellende gezien die een mens kan overkomen.” Ayat (dit is een schuilnaam) vertelt haar verhaal in één van de twee HVC-hulpcentra in Noord-Irak.

Straatbeeld Ninevé (Mosul) vlak na de oorlogsjaren

Ontvoerd in oorlogstijd

“Oorspronkelijk kom ik uit Sinjar, een plaats waar veel Jezidi wonen, niet ver van de grens met Syrië. Op 3 augustus 2014 viel IS onze stad aan. Van mijn familie werden in totaal 77 mensen ontvoerd, waaronder ook ik. De vrouwen, meisjes, jongens en mannen werden van elkaar gescheiden. Iedereen werd naar Syrië gebracht, behalve wij, de meisjes. Wij werden in Ninevé (de stad Mosul) opgedeeld in drie groepen. Een groep werd verkocht aan IS-strijders in Ninevé, een andere groep ging naar Syrië om daar verkocht te worden, mijn zusjes en ik gingen in de derde groep naar een dorp in de buurt van Ninevé.”

Zwaar beschadigd

“Uiteindelijk werd ik daar verkocht aan een groep IS-strijders vlak bij Sinjar. Meteen op die allereerste dag werd ik door mijn koper verkracht. Op dat moment was ik veertien jaar. Ik kwam in een huis met nog zes andere Jezidi-vrouwen. Er waren geen Jezidi-mannen, alleen IS-mannen. Het maakte die mannen niet uit hoe oud je was, ieder meisje tussen de 9 en 20 jaar werd verkracht.”

Een woning vernietigd door een raketaanval

Wij werden als levend schild gebruikt"

“Dagelijks waren er ook de gevechten. Dat bracht veel spanning met zich mee. Wij werden als levend schild gebruikt. Als er een vliegtuig laag kwam aanvliegen om raketaanvallen uit te voeren, dan werden wij in het zicht gezet. De piloten zagen de groep meisjes en vrouwen en moesten hun raketaanvallen afbreken.”

“Tijdens de tien en een halve maand gevangenschap heb ik vaak geprobeerd te ontsnappen, maar ook om mezelf van het leven te beroven. Ik slikte dan teveel pillen, of probeerde mezelf met behulp van diesel in brand te zetten – wat niet lukte. Na een mislukte ontsnapping of zelfmoordpoging, werden we zwaar gestraft. We werden geslagen, pijn gedaan, op gruwelijke manieren verkracht en beschadigd. Ik bleef in verwarring achter, want ik begreep niet waarom God mij in leven liet en wat Zijn plan was met mijn leven.”

Ontsnapping in de nacht

“Op een dag hoorde ik dat mijn broer vrij was gekomen. Ik vatte het plan om contact met hem zoeken, om via hem ook naar het vrije deel van Koerdistan te kunnen vluchten. Samen met de zes andere vrouwen in het huis, bedachten we een ontsnappingsplan. Via een huisarts regelden we allemaal pillen. We stopten de pillen in het eten van de IS-strijders die ons gevangen hielden. De mannen raakten bewusteloos. Toen we zeker wisten dat iedereen knock-out was, hebben we hun kalashnikovs en walkietalkies onklaar gemaakt en verstopt. Om middernacht zijn we vertrokken. Na drie uur lopen waren we in veilig gebied.”

Maar helaas zijn op dit moment nog maar 30 van de in totaal 77 mensen teruggekeerd"

“We konden niet geloven dat we nu vrij waren en dat we waren gered uit handen van IS. We zochten contact met andere Jezidi. Het bleek dat er nog een broer en ook mijn vader al vrij waren. In de tijd die volgde kwam langzaamaan telkens iemand van mijn familie vrij. Mijn zusjes, mijn moeder, één voor één keerden ze terug. Maar helaas zijn op dit moment nog maar 30 van de in totaal 77 mensen teruggekeerd. De anderen zijn nog vermist, in handen van IS-strijders of gedood.”

Kappersopleiding

Levensreddende hulp

In de jaren die volgden heeft Ayat professionele hulp gehad bij het verwerken van haar trauma’s. “Dat is het beste wat me kon overkomen”, vertelt Ayat geëmotioneerd. “Als ik geen hulp had gekregen, had ik misschien alsnog zelfmoord gepleegd.” In 2019 opende HVC een tweetal hulpcentra in Irak. In één van de hulpcentra heeft Ayat deelgenomen aan een traumaverwerkingstraject. Ook heeft ze daar een opleiding tot kapster gekregen. “Nu ben ik zelf één van de trainster in de kapsalon. Ik mag andere getraumatiseerde Jezidi-vrouwen helpen een nieuw leven op te bouwen!”

Als ik geen hulp had gekregen, had ik misschien alsnog zelfmoord gepleegd.”

Het verhaal van trainster Ayat is één van de vele van de duizenden misbruikte Jezidi-vrouwen. De terreurgroep IS heeft zich op grote schaal schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden. Duizenden meisjes en vrouwen zijn op gruwelijke wijze seksueel misbruikt en gebruikt als slaven.

Help deze vrouwen

Traumaverwerking, opleiding en Evangelie

In de HVC-hulcentra ontvangen getraumatiseerde vrouwen zoals Ayat een  verwerkingsprogramma.  Professionele psychologen helpen bij het verwerken van moeilijke gebeurtenissen. Om iets voor de  toekomst  op te kunnen bouwen, leren ze hoe ze een eigen naaiatelier of kapsalon kunnen starten. De deelneemsters krijgen een maaltijd en er zijn groepsgesprekken voor het delen van ervaringen. De dagen beginnen met Bijbelstudie. Vaak komen de vrouwen voor het eerst in aanraking met het  Evangelie.

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Volg ons op

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.