Pakistaanse christen Sandhu vrijgesproken na afpersing

Anjum Naz Sandhu voor zijn veroordeling

Het hockeyteam van de scholengemeenschap van Sandhu

5 april 2018

Na bijna twee jaar geleden ter dood te zijn veroordeeld, is afgelopen maand de Pakistaanse schooldirecteur en christen Anjum Naz Sandhu vrijgesproken. Hij werd in juni 2016 veroordeeld wegens godslastering. De zaak tegen Sandhu begon, toen zijn broer Javed en diens vriend Jafar hem probeerden af te persen met een vervalste geluidsopname. In die opname wordt de profeet Mohamed beledigd, iets waarvoor in Pakistan de doodstraf kan worden opgelegd. Volgens de afpersers was deze uitspraak gedaan door Sandhu. De advocaat van Sandhu noemt de opname ‘duidelijk vervalst’ en liet zien dat het politieonderzoek niet deugde. De rechter oordeelt nu dat niet kan worden aangetoond dat de godslasterlijke uitspraak is gedaan door Sandhu.

Onderduiken in een safehouse

Nog altijd is de situatie zeer bedreigend voor de leider van scholengemeenschap Science Locus. Na zijn vrijspraak is Sandhu ter bescherming nog enige tijd in de gevangenis gebleven, totdat een veilig onderkomen was gevonden. Nu verblijft hij en zijn gezin tijdelijk bij mensen in huis. Stichting HVC wil helpen in het bieden van onderdak en bijdragen in het levensonderhoud van Sandhu, zijn vrouw en zijn vijf kinderen. Sandhu en zijn gezin zullen binnenkort onderduiken in een safehouse totdat de situatie veiliger is geworden.

Dankt u met ons mee voor de vrijspraak van Sandhu? Wilt u ook bidden of de Heere de levens van het gezin wil beschermen? Het zijn zeer angstige tijden voor het gezin en uw gebed is hard nodig!

HVC biedt juridische hulp

Wanneer een christen wordt beschuldigd van godslastering, dan is het zaak om snel te handelen. Stichting HVC werkt samen met lokale partners en advocaten om vals beschuldigde christenen te verdedigen. Zo snel mogelijk na de arrestatie proberen we een advocaat te vinden die naar het politiebureau kan gaan. Daar concentreert de advocaat zich op het begeleiden van het politieonderzoek. Soms kan worden voorkomen dat er onwaarheden en valse getuigenissen in het dossier van de aanklager worden opgenomen. Ook weten zij soms islamitische geestelijken en medeburgers te bewegen om op te komen voor de arrestant. Het werk gebeurt zo veel mogelijk achter de schermen, om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de beschuldiging en zo maatschappelijke onrust te voorkomen.

Vrienden in Verdrukking

Stichting HVC roept u op om als Vriend in verdrukking klaar te staan voor wanneer christenen onverwacht in de problemen komen. Het verhaal van Sandhu is er daar één van. Stichting HVC wil hulp blijven bieden. Hiervoor is de blijvende hulp van de Vrienden in verdrukking echter noodzakelijk. Met een zelfgekozen maandelijks bedrag zorgt een Vriend er voor dat Stichting HVC direct hulp kan bieden wanneer dit nodig is. Wilt u klaar staan voor mensen zoals schooldirecteur Sandhu? Bepaal dan zelf hoeveel steun u maandelijks geeft en word ook Vriend in verdrukking

Lees meer over Vrienden in Verdrukking >