Pakistan

Christenen in Pakistan hebben het vaak moeilijk. Naast aanslagen, bedreigingen, ontvoeringen en discriminatie, hebben christenen te vrezen voor de beruchte blasfemiewet van het land.

  • Christenen in Pakistan worden gezien als tweederangs burgers.

    Christenen in Pakistan worden gezien als tweederangs burgers.

  • Aster (schuilnaam) moest vluchten voor haar familie

    Aster (schuilnaam) moest vluchten voor haar familie

  • Christenen behoren tot de armste inwoners van Pakistan, uitbuiting en slavernij valt hen vaak ten deel.

    Christenen behoren tot de armste inwoners van Pakistan, uitbuiting en slavernij valt hen vaak ten deel.

  • Veel christenen brengen hun hele leven door in slavernij-omstandigheden

    Veel christenen brengen hun hele leven door in slavernij-omstandigheden

  • Het werken in de steenfabriek levert voor deze christen niet genoeg geld op om zijn kinderen een andere toekomst te kunnen bieden.

    Het werken in de steenfabriek levert voor deze christen niet genoeg geld op om zijn kinderen een andere toekomst te kunnen bieden.

  • De armoedige woning van een familie die leeft in slavernij

    De armoedige woning van een familie die leeft in slavernij

  • Deze evangelisten ontmoeten elkaar regelmatig om samen naar het Woord te luisteren en God te eren

    Deze evangelisten ontmoeten elkaar regelmatig om samen naar het Woord te luisteren en God te eren

  • Deze Pakistaanse evangelist (midden) en zijn gemeente zijn dolblij dat zij een kerkgebouw kunnen bouwen

    Deze Pakistaanse evangelist (midden) en zijn gemeente zijn dolblij dat zij een kerkgebouw kunnen bouwen

Pakistan Pakistan

>230 miljoen inwoners
96% islam
2% christendom

Pakistan

Discriminatie, intimidatie en slavernij

Pakistan is een groot land. Met meer dan 200 miljoen inwoners is Pakistan qua inwonertal het zesde land ter wereld. De inwoners van Pakistan zijn voor het overgrote deel islamitisch. De islam moet volgens de grondwet van het land door de overheid bevorderd worden. Christenen in Pakistan vormen een kleine minderheid. Ongeveer twee procent van de bevolking rekent zich tot het christelijke geloof. Daarmee zijn er in Pakistan rond de vier miljoen christenen.

Christenen in Pakistan worden gezien als tweederangs burgers. Discriminatie is aan de orde van de dag, met alle gevolgen van dien. Goede banen in het land zijn voor christenen nauwelijks weggelegd. Hoogopgeleide christenen hebben Pakistan de afgelopen jaren massaal verlaten om ergens anders een betere toekomst op te bouwen. Van de overgebleven christenen in Pakistan zijn velen laag- of niet opgeleid. Christenen behoren tot de armste inwoners van Pakistan, uitbuiting en slavernij valt hen vaak ten deel. Daarnaast hebben christenen in dit islamitische land te maken met geweld en intimidatie.

Lees meer over Pakistan

Islamitisch extremisme

In Pakistan komen extremistische islamitische groeperingen voor. Zij drukken een groot stempel op de Pakistaanse samenleving. Christenen worden aangevallen, bekeerlingen lopen groot gevaar en er zijn regelmatig aanslagen op kerken. Daarnaast worden in Pakistan jaarlijks vele jonge christelijke meisjes ontvoerd en uitgehuwelijkt aan een islamitische man.

Valse beschuldigingen

Pakistan kent een strenge blasfemiewet. Het is strafbaar om de islam, de koran of de profeet Mohammed te beledigen. Hoewel ook moslims worden veroordeeld voor het overtreden van deze wet, worden verhoudingsgewijs veel christenen beschuldigd van overtreding van deze wet. Een beschuldiging leidt in Pakistan tot grote woede, ook familieleden moeten vaak vluchten en onderduiken om het er levend vanaf te brengen. Veel beschuldigingen zijn vals. Toch zitten veel christenen jarenlang vast en volgen slepende juridische processen. De zaak van Asia Bibi is hier het bekendste voorbeeld van. Op dit moment zitten tientallen christenen in Pakistaanse gevangenissen omdat zij deze blasfemiewet overtreden zouden hebben. Meerdere christenen zijn ter dood veroordeeld en wachten hun hoger beroep af.

minder tekst

Help vervolgde christenen in Pakistan en steun ze met een gift

Doneer

Actueel uit Pakistan


Projecten in Pakistan

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Gedwongen getrouwd met de man van mijn zus

Elk jaar worden in Pakistan meer dan duizend meisjes uit minderheidsgroepen zoals christenen het slachtoffer van gedwongen huwelijken en bekeringen. Dit is het verhaal een meisje dat wist te ontsnappen: “Ik heb, terwijl hij mij bedreigde met een pistool, mijn handtekening gezet onder zowel een huwelijkscertificaat als een bekeringsverklaring naar de islam. Mijn broer heeft nog geprobeerd in contact met mij te komen, maar hem werden de papieren getoond en te verstaan gegeven dat ik vanaf nu getrouwd was." Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Shafqat en Shagufta: God bracht ons weer samen, in vrijheid

“Toen mijn moeder werd opgepakt, klampten wij ons aan haar vast. We wilden haar niet laten gaan! Maar de politie nam haar gewoon mee, zomaar. En wij bleven achter.” Aan het woord is Zain (20), de oudste zoon van Shafqat en Shagufta. Shagufta pinkt een traan weg als ze haar zoon hoort omschrijven hoe die zwarte dag in 2013 voor hem is geweest. Hij is twaalf jaar oud als de politie voor zijn ogen zijn moeder arresteert en zijn vader mishandelt.  Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Dominee Daniël: redding door geloof 

De Pakistaanse dominee Daniel zou in Nederland spreken tijdens de HVC Regiotour in 2017. Onverwachts kon hij niet aanwezig zijn. De autoriteiten verleenden de dominee geen toestemming voor zijn bezoek aan Nederland. Het verhaal van dominee Daniel was tijdens de avonden alsnog te zien en te beluisteren via een videoboodschap. In dit deel van zijn videoboodschap deelt dominee Daniël een bijzonder verhaal over redding door geloof. Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Evangelist Javed:
'De oproerlingen dreigden om christenen te verbranden'

Evangelist Javed en zijn gezin wonen in één van de arme dorpjes rondom de grote stad Gujranwala in Pakistan. Zijn verhaal is tekenend voor het leven van veel Pakistaanse evangelisten. Evangelisten zoals Javed brengen grote offers. Vol toewijding besteden ze hun hele leven in de dienst van de Heere. Ze delen uit van hun schamele bezit aan de mensen die nog armer zijn dan zij. Ze lopen elk moment gevaar om opgepakt te worden en in de gevangenis te belanden.  Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Gered uit
steenfabriek nummer 40

Het leven is hard, hier in steenfabriek nummer 40, net buiten de stad Gujranwala in Pakistan. Dawud stond vanochtend op om 5 uur, net als altijd. Als het bijna 6 uur is roept de voorman: “Kom, we gaan aan het werk!” Een lange werkdag onder de brandend hete zon volgt. Twaalf uur later zit de werkdag erop. Zo gaat het iedere dag, zeven dagen per week. Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

De gevolgen van een zelfmoordaanslag

“Ik weet nog dat ik het park in liep. We waren er net twee of drie minuten. Toen was er een enorme explosie. Ik werd geraakt in mijn buik.” Op de Eerste Paasdag in 2016 vond er in de Pakistaanse stad Lahore, onder een grote groep christenen, een zelfmoordaanslag plaats. Drie jaar na de aanslag vertelt Irfan Patras wat er gebeurde en met welke gevolgen hij en zijn familie moeten leven. Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Kinderverhaal: 
Ik zou zo graag...

Mayra strekt zich uit. Ze wrijft in haar ogen. Haar zusje die naast haar op hetzelfde bed ligt, wordt ook wakker. Het is weer tijd om op te staan. Mayra heeft het idee dat ze pas net in bed ligt. Ze kijkt opzij en ziet dat mama met het ontbijt bezig is. Rijst met wat brood en groente… Iedere dag hetzelfde.  Lees dit verhaal

Verhalen uit Pakistan
Verhaal

Kinderverhaal: Het dagboek van Inderyas

De jongen op de foto heet Inderyas, wat wij kennen als de naam Andreas. Hij heet dus hetzelfde als één van de apostelen uit de Bijbel. Inderyas is 11 jaar oud en woont in CWC (Children’s Welfare Center) in Pakistan. Dat is een huis voor jongens, die geen ouders meer hebben, of die één van hun ouders verloren hebben en niet meer thuis kunnen wonen. Lees dit verhaal

Help vervolgde christenen in Pakistan en steun ze met uw gift

Dankzij uw gift ontvangen Pakistaanse vervolgde christenen praktische en geestelijke hulp. Helpt u hen om staande te blijven ondanks verdrukking en armoede?

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens




Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy 

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!