Patras en Sajid Masih

In februari 2018 kwamen de twee neven Patras en Sajid Masih in een bizarre situatie terecht. Een groep van duizenden moslims op zoek naar de zeventienjarige Patras Masih. Hij zou de profeet Mohammed op Facebook hebben beledigd.

Patras Masih

Sajid (foto) en zijn neef Patras werden van blasfemie beschuldigd

De twee getroffen families in gesprek over hun situatie

Vals beschuldigd

Patras en Sajid en hun families zijn slachtoffers van misbruik van de Pakistaanse blasfemiewet. Deze wetgeving zet zware straffen op het beledigen van de islam, de koran en de profeet Mohammed. Vanaf het moment dat iemand wordt beschuldigd van godslastering, is diegene en zijn of haar hele familie vogelvrij. Valse aangiften komen veel voor, de blasfemiewet wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om mensen uit de weg te ruimen na een conflict. Christenen zijn bovengemiddeld vaak het slachtoffer en moeten erg op hun hoede zijn. HVC helpt de slachtoffers door zo snel mogelijk goede juridische hulp te bieden. De bedreigde families vangen we op en we dragen bij in de kosten voor scholing van eventuele kinderen.

Steun dit project

Patras wordt door de politie gearresteerd en zit sindsdien in de cel in afwachting van zijn proces. Hij wordt beschuldigd van het overtreden van artikel 295C van het Pakistaanse wetboek van strafrecht. Op overtreding van deze blasfemiewet kan de doodstraf staan. Patras ontkent stellig de godslasterlijke inhoud op zijn Facebook-account te hebben geplaatst. HVC draagt bij aan de kosten van de rechtshulp.

Zijn neef Sajid, die in dezelfde Facebookgroep zat, werd opgeroepen om te getuigen tegen Patras. In een bizar politieverhoor werden beide neven gemarteld en zwaar vernederd. Sajid werd gedwongen om de kleding van Patras uit te trekken en seksuele handelingen te verrichten, om zo een schuldbekentenis te forceren. Wat er precies is gebeurd, daarover verschillende de verhalen. Feit is dat Sajid uit een raam springt of valt, vier verdiepingen naar beneden. Zwaargewond wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Hij overleeft de val ternauwernood.

HVC zet zich in voor Patras, Sajid en hun families. Mogen zij daarbij ook rekenen op uw steun?

Ja, ik help vals beschuldigde christenen en hun families!

Wilt u klaar staan voor de blasfemieslachtoffers in Pakistan? Dankzij uw gift kunnen wij advocaten, onderdak, voeding en scholing voor kinderen bekostigen. Iedere gift is welkom!

Het duurt vaak vele jaren voordat een christen wordt vrijgesproken. Wilt u ons in staat stellen de blasfemieslachtoffers en hun gezinnen te blijven helpen? Kies er dan voor om Vriend in verdrukking te worden. Lees meer >

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens