Safehouse Gambia

In Gambia bestaat officieel godsdienstvrijheid. De praktijk is echter anders. Mensen die kiezen voor het christendom worden door hun familie in de problemen gebracht. Vaak worden ze door hen verstoten.

Het safehouse in aanbouw

Miryam en haar zoontje werden door familie op straat gezet vanwege haar christelijke geloof

Evangelistenechtpaar Arnest en Andrea Jassey

Opvangplek voor verstoten christenen

Op straat gezette christenen willen we een veilig onderkomen bieden in een nieuw te bouwen opvanghuis. Een plek waar mensen terecht kunnen die buiten de boot vallen. In dit opvanghuis is ruimte voor individuen, maar ook voor gezinnen, bijvoorbeeld voor een weduwe met kinderen die verstoten wordt door de familie van haar man. Op de compound bij het opvanghuis zal een kapel gebouwd worden voor gebed en Bijbelstudie. CCFG wil daarnaast ook beroepsopleidingen aanbieden. Mensen worden zo voorbereid om weer zelfstandig een plek in de maatschappij in te nemen.  Samen met zijn vrouw Andrea heeft evangelist Arnest B. Jassey de dagelijkse leiding over het project.

Steun dit project

Nieuwe christenen in de problemen

In Gambia bestaat officieel godsdienstvrijheid. De praktijk is echter anders. De regering draagt bij publieke bijeenkomsten het islamitische geloof uit. Als je iets wordt aangedaan, wordt je nauwelijks geholpen. Politieagenten en overheidsfunctionarissen zijn ook islamitisch en beginnen daar niet aan. Mensen die kiezen voor het christendom worden door hun familie in de problemen gebracht. Vaak worden ze door hen verstoten.

Op dit moment slapen christenen soms in een auto of op straat. Zij hebben de keuze voor het christendom net, of al wat langer geleden gemaakt. Familieleden proberen de bekeerlingen terug te winnen voor de islam. Miryam, moeder van een zoontje van elf jaar, kwam in aanraking met de Bijbel en heeft Miryam als nieuwe naam aangenomen. Door haar familie werd ze van de familiecompound afgezet. Toen haar huisbaas erachter kwam dat ze christen was geworden, verhoogde hij de huur totdat ze die niet meer kon betalen. Haar familie nodigde haar uit om weer thuis te wonen. Ze had geen andere mogelijkheid meer. Ze woont er nu, maar staat flink onder druk om terug te keren naar de islam.

De compound met het safehouse worden zo snel mogelijk gerealiseerd. Het plan: het creëeren van eenvoudige woningen, zodat het leven wat minder zwaar wordt. We willen geestelijke toerusting bieden op de compound, zodat de nieuwe christenen meer kennis opdoen en steviger in hun geloof staan. Daarbij willen we hen helpen een baan te vinden of een handeltje te starten, zodat op korte termijn een eigen inkomen kunnen hebben. Zo kan er voor de primaire levensbehoeften gezorgd worden.

Safehouse voor verstoten christenen in Gambia

Helpt u mee vervolgde christenen in Gambia een veilige plek te bieden? Ieder bedrag is welkom!

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Gegevens

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy