Het thema christenvervolging brengen we onder de aandacht in Nederland. Ook in 2022 riepen we Nederlandse christenen op om te bidden voor en om te leren van hun vervolgde broeders en zusters. Het delen van verhalen en het bieden van - Bijbelse - verdieping stonden centraal. Dit deden we via deze website, het gratis Hulp Magazine en onze e-mails. Maar ook ontmoetten we vele christenen bij evenementen, op scholen, in kerken of bij jeugdclubs en verenigingen!

Dit zijn de cijfers van het werk van HVC onder christenen in Nederland in 2022:

* Externe partijen die op onbezoldigde basis fondsen voor HVC werven

Het werk van HVC groeit. Ook leren steeds meer mensen HVC kennen, om via HVC de nood van vervolgde christenen te ontdekken. Naast de lezers van HVC Hulpmail en HVC Hulp Magazine, konden we contact maken met het Nederlandse publiek tijdens maar liefst 172 presentaties of lezingen, bij 10 door HVC georganiseerde evenementen en op drie beurzen of markten.

Plant een Bijbel 2022: meer Bijbels dan ooit

Voor het derde jaar op rij groeide de landelijke potgrondactie Plant een Bijbel. De actie was in 2022 goed voor 7598 Bijbels: het grootste aantal tot nu toe. Deze actie werd gedragen door vrijwilligers. Dankzij hun inzet kon HVC Bijbels verspreiden in landen als India, Pakistan, Irak en China. Met Gods hulp droegen zij eraan bij dat het Woord mannen en vrouwen bereikte die niet eerder de boodschap van redding hadden gehoord. En dat vervolgde christenen, soms in het diepste geheim, voor het eerst een eigen Bijbel ontvingen.
Meer over Plant een Bijbel >

HVC op school

Een groot deel van de presentaties mocht HVC verzorgen op scholen. We gaven gastlessen op basisscholen en middelbare scholen in alle windstreken. Van Drachten tot Middelharnis en van Staphorst tot Rotterdam; HVC mocht op vele plaatsen vertellen over christenvervolging. Na de gastlessen kwamen duizenden kinderen en jongeren in actie voor Stichting HVC. Die acties hebben meer dan € 100.000 opgeleverd

Scholenvoorlichter genoot van zijn werk

Onvermoeibaar ging Wout Schinkel, als HVC-scholenvoorlichter, vele malen op pad: “Of het nu een kleuter of een puber is, je merkt dat de boodschap over de vervolgde Kerk iets los maakt. Soms heb ik meerdere lessen op een dag, maar mijn verhaal is nooit precies hetzelfde. Ik reageer graag op opmerkingen en vragen vanuit de klas. Recent kwam er op een middelbare school een leerling naar mij toe. ‘Kent u me nog?’ vroeg hij enthousiast. Jaren geleden had hij mijn presentatie gehoord op zijn oude basisschool en hij wist nog precies waar het over ging."

We bidden dat harten van leerlingen geraakt zijn voor de vervolgde Kerk. Dat ze onder de indruk zijn gekomen van de hoop en moed die God wil geven in de moeilijkste omstandigheden. Aan vervolgde christenen wereldwijd én aan al Zijn kinderen, oud en jong.
Meer over HVC op school >

Gedreven vrijwilligers

HVC bestond in 2022 uit meer dan 160 vrijwilligers in heel Nederland die zich inzetten voor vervolgde christenen, samen met een klein coördinerend team op het HVC-kantoor. Veel van de vrijwilligers zijn georganiseerd in werkgroepen. Dat is een groep vrijwilligers uit een bepaalde regio die samen acties bedenken om geld op te halen voor een bepaald land of project.

De vrijwilligers en werkgroepen organiseerden zelfstandig diverse evenementen en waren actief op een groot aantal beurzen en markten. Zo organiseerde de HVC-werkgroep Betuwe een photo shoot voor Irak, op Urk stapten velen op de fiets voor een avond ‘Happen en trappen’, er was een kampvuuravond over het evangelisatiewerk in Gambia en de HVC-werkgroep Living Bread Foundation organiseerde een succesvolle actiemarkt. Deze greep uit de vrijwillige initiatieven toont de grote creativiteit en motivatie om zich in te zetten voor vervolgde christenen.

Verlies

Op maandag 16 mei 2022 overleed Riet Bor - Burggraaf, de echtgenote van HVC-oprichter Jan Bor. Samen met Jan was Riet voor velen hét gezicht van HVC. Zij vormden een eenheid die samen de schouders zette onder de hulp aan vervolgde christenen. Ook al was Riet officieel geen medewerker van HVC, ze was zeer dicht betrokken bij het werk. We zijn dankbaar voor het leven van Riet en voor de troost die het geeft dat zij Jezus Christus als haar Heer en Heiland mocht ontmoeten.

Ondernemende Bondgenoten

Speciaal voor christelijke ondernemers is er het ondernemersnetwerk HVC Bondgenoten. Tijdens hun ontmoetingen denken de Bondgenoten na over ondernemen, hun geloof en over gebeurtenissen in de Kerk wereldwijd. In juni waren de Bondgenoten welkom bij het Reformatorisch Dagblad in Apeldoorn (bekijk hier de terugblik). De tweede ondernemersbijeenkomst was in november bij Visser & Visser accountants in Middelharnis. Tijdens de bijeenkomsten ontmoetten de ondernemers vervolgde christenen, die hun persoonlijke verhaal deelden en in gesprek gingen met de aanwezigen. Het is voor de buitenlandse gasten bijzonder waardevol om de betrokkenheid van de ondernemers te ervaren!

Toezichthouder in beeld

“Dat je soms een prijs moet betalen voor je geloof, raakt me steeds opnieuw. En tegelijkertijd het wonder dat de Heere zo bijzonder kracht geeft om Zijn Naam te belijden en dat Zijn Geest zo duidelijk wereldwijd werkt en door niets en niemand tegengehouden kan worden! Dat raakt me en bemoedigt me. Zelf zitten we in een riante situatie, terwijl broeders en zusters in moeilijke omstandigheden zitten. Het begon steeds meer te knellen dat ik niets voor hen deed. Ik ben dankbaar dat ik als lid van de Raad van Toezicht iets bij mag dragen aan het werk voor de vervolgde Kerk.”

- Leendert van Wezel, sinds januari 2022 lid van de Raad van Toezicht (RvT) van HVC

Namens vrijwilligers en medewerkers zeggen wij aan iedereen die heeft meegeleefd, geholpen, gebeden of gedoneerd:

U las het HVC Jaarverslag 2022
 < ga terug  ANBI-gegevens

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.