Zuid-Soedan

Zuid-Soedan is sinds 2011 onafhankelijk van Soedan. Sindsdien wordt Zuid-Soedan geteisterd door gewapende conflicten en een burgeroorlog, waarbij veel doden vallen. Honderdduizenden mensen zijn op de vlucht geslagen.

Honderdduizenden Zuid-Soedanesen moesten vluchten voor geweld en verblijven in vluchtelingenkampen in Oeganda. Foto: Cees van der Wal

Complete gezinnen verblijven in armoedige hutjes van takken en modder in de vluchtelingenkampen in Oeganda. Foto: Cees van der Wal

In het vluchtelingenkamp bouwden lokale Zuid-Soedanese projectleiders van HVC in korte tijd een compleet nieuwe compound. Foto: Cees van der Wal

Bij het vluchtelingenkamp in Oeganda verbouwen de Zuid-Soedanesen zelf voedsel als aanvulling op de beperkte overheidsrantsoenen. Foto: Cees van der Wal

Overvolle kerk op de HVC-compound in het vluchtelingenkamp. Foto: Cees van der Wal

Zuid-Soedan Zuid-Soedan

Armoede en oorlog

Zuid-Soedan

Stammenoorlog

Lang waren Soedan en Zuid-Soedan één land. Na een referendum scheidt het zuiden van Soedan zich in 2011 af. Een nieuw land is geboren; Zuid-Soedan. Met ruim tien miljoen inwoners, waarvan het overgrote deel blij was verlost te zijn van het overwegend islamitische noorden. De feeststemming is echter van korte duur. Al snel ontstaan er spanningen tussen de verschillende stammen in het land. De twee grootste stammen in het land, de Dinka en de Nuer, komen tegenover elkaar te staan.

Een groot gewapend conflict volgt. Duizenden mensen vinden de dood, tienduizenden raken ontheemd en honderdduizenden Zuid-Soedanezen vluchten naar buurland Oeganda. Tot op de dag van vandaag zitten ruim een miljoen Zuid-Soedanezen in Oeganda in vluchtelingenkampen. Men hoopt op vrede in hun thuisland. De vredesbesprekingen lijken zich de afgelopen jaren de goede kant op te bewegen, de vluchtelingen hopen snel terug te kunnen keren, maar van definitieve rust is nog steeds geen sprake.

Lees meer over Zuid-Soedan

De meerderheid van de Zuid-Soedanezen is christelijk. Goede cijfers ontbreken, maar schattingen gaan uit van ongeveer twee derde van de bevolking. Daarnaast hangen veel Zuid-Soedanezen lokale Afrikaanse godsdiensten aan. Ook kent Zuid-Soedan een kleine, islamitische minderheid. Zuid-Soedan is een arm land, veel inwoners van dit Afrikaanse land zijn ondervoed. Daarnaast kent Zuid-Soedan veel weeskinderen. Veel van hun ouders zijn jong overleden aan ziekte, of zijn vermoord in de oorlog.

minder tekst

Help vervolgde christenen in Zuid-Soedan en steun ze met een gift

Doneer

Actueel uit Zuid-Soedan

Projecten Zuid-Soedan (tijdelijk in Oeganda)

Al jaren steunt HVC een kerkelijk centrum en een weeshuis in Loa, Zuid-Soedan. Van de meeste weeskinderen zijn de ouders omgekomen door ziekte of door het aanhoudende conflict in (Zuid-)Soedan. In september 2016 moesten de betrokkenen bij het project (zowel begeleiders als kinderen en weduwen) te voet vluchten. Vervolgens zijn ze in een vluchtelingenkamp in buurland Oeganda terechtgekomen. Daar heeft HVC een noodhulpactie opgezet, wat onder meer resulteerde in een HVC compound. Daar krijgen de mensen te eten en leidt een arts een kleine medische post. De projectleiders zetten zich in om zo veel mogelijk vluchtelingen in de omgeving van de compound praktisch en geestelijk te helpen. Sinds de aankomst in het Pagirinya vluchtelingenkamp in Oeganda, is het aantal opgenomen weeskinderen fors toegenomen.

Verhaal

Een nieuw huis voor weduwe Julious

In een vluchtelingenkamp in Oeganda leefde de Zuid-Soedanese dominee Julious. De dominee was al enige tijd ziek, maar na zijn aankomst in het vluchtelingenkamp werd hij steeds zieker. Eind 2017 overleed dominee Julious aan de gevolgen van leukemie. Zijn vrouw en vier kinderen stonden er plotseling alleen voor. Lees dit verhaal

Kinderverhaal: Dominee Drale vertelt

"Een poosje geleden was ik nog in Zuid-Soedan. Wat ik daar gezien heb, kan ik eigenlijk niet goed aan jullie vertellen. Iemand die het niet zelf gezien heeft, kan niet zo goed begrijpen hoe het is in Zuid-Soedan. " Lees dit verhaal

Hoop in Oeganda kinderdocu

In 2016 werd het door HVC-ondersteunde weeshuis in Zuid-Soedan aangevallen. Te voet vluchtten de kinderen en de lokale projectleiders naar Oeganda. Daar wonen zij sindsdien in een vluchtelingenkamp. Bekijk in deze documentaire hoe het leven er voor hen uitziet. Lees dit verhaal

Help de gevluchte Zuid-Soedanese christenen met uw gift!

Via lokale projectleiders staat HVC in contact met vele christenen die hebben moeten vluchten voor het oorlogsgeweld. Uw steun voor deze mensen is broodnodig. Voedselsteun op de korte termijn en renovatie voor de langere termijn. Help mee:

Betaalmethode

Selecteer uw bank

Uw gegevens verwerken wij met respect voor uw privacy